• blad nr 3
  • 1-3-2021
  • auteur R. Voorwinden 
  • In beeld

 

Dansende Sander is hit op TikTok

Hij danst door de klas op All I want for Christmas is you en speelt gitaar terwijl een leerling met een plastic fles op zijn achterhoofd de maat slaat. Hij trekt gekke bekken van afschuw bij de taalfouten in de comments op zijn vorige post. Sander Priester, docent Nederlands aan het Walburg College in Zwijndrecht is de leukste leraar op TikTok.
TikTok is een sociaal platform waar gebruikers ultrakorte grappige filmpjes plaatsen. “Ik zat me te vervelen tijdens de eerste corona-lockdown en toen kwam mijn neefje van 10 langs met TikTok”, vertelt Priester. “Ik maakte een account en nam samen met hem twee filmpjes op. Ik had niet eens in de gaten dat mijn account openbaar stond en een filmpje werd 1200 keer bekeken. Ik dacht: dit is eigenlijk wel een leuk speeltje.”
Toen Priester na die lockdown weer op school kwam, werd er spontaan in de klas geapplaudiseerd. ‘U zit op TikTok. Geen enkele andere docent doet dat.’
Priester begon ook filmpjes te maken in de klas, waaronder een ‘Ah yeah’. “Dan vraag je of iemand ‘ah yeah’ tegen je wil roepen. Eén leerling deed dat zo hard dat dit de luidste ‘ah yeah’ was op TikTok.” Het filmpje werd 300 duizend keer bekeken.
Het opnemen van de filmpjes is flink wat werk, vooral als je er iets bijzonders van wilt maken. “Het kost je vaak een paar uur, maar het is mijn hobby.”
Inmiddels heeft Priester een online open huis voor de school verzorgd via TikTok, tijdens de tweede lockdown en hij denkt er over om TikTok ook educatief te gaan gebruiken. “Misschien korte, leuke filmpjes over wanneer je woorden met een d of t schrijft.” Zitten TikTokkers daar op te wachten? “Misschien kan ik beter een YouTube-kanaal starten. Ik moet er mijn weg nog in vinden.”
Heeft Priester een tip voor collega’s die TikTok ook eens willen proberen? “Post wat jij leuk vindt, ongeacht wat anderen ervan vinden. En blijf zorgen dat leerlingen met plezier naar school komen. Humor in de klas is vaak nog belangrijker dan je vak.”

Dit bericht delen:

© 2021 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.