• blad nr 3
  • 1-3-2021
  • auteur . Overige 
  • Aan de telefoon

 

Neem racisme serieus

AAN DE TELEFOON:
DOCENT FADIE HANNA. DE TWEEDE KAMER WIL DAT ONDERWERPEN ALS SLAVERNIJ, KOLONIALISME EN RACISME MEER AANDACHT KRIJGEN IN DE KLAS. HANNA MAAKTE EEN LEERGANG VOOR LERAREN OVER RACISME EN ANDERE VORMEN VAN STRUCTURELE UITSLUITING.

Een gat in de markt?
“De pilot ging supergoed.”

Wat leer je eigenlijk?
“Het is vooral een theoretische cursus over het concept racisme en de verschillende definities die er zijn.”

Oh, niet praktisch dus?
“Ik ga collega’s niet vertellen wat zij in de klas moeten zeggen. Hoe jij de vertaalslag maakt, hangt altijd af van de context en van wie jij bent. Samen ploeteren we door wetenschappelijke literatuur. Het zijn zeven lessen verdeeld over veertien weken. Het idee is: we gaan dit of serieus doen, of niet. Geen spoedcursus.”

Wat als leraren willen weten hoe ze moeten reageren op racistische opmerkingen in de klas?
“Uiteindelijk ontwikkel je je eigen handvatten. Maar het begint bij jezelf: welke woorden gebruik je bijvoorbeeld. Heb je het over slaven, of over tot slaaf gemaakten?”

Moeten alle leraren in deze materie duiken?
“Dat zou ik arrogant vinden om te zeggen. Er valt veel te leren in ons vak. Het is nu alleen in Amsterdam gratis, maar als je denkt dat deze leergang jou kan helpen, kun je altijd je directie, bestuur of gemeente aansporen.”

www.fawakaondernemersschool.nl/inclusiefonderwijs

Dit bericht delen:

© 2021 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.