• blad nr 2
  • 1-2-2021
  • auteur E. Stolk 
  • Column

 

Mag het ook wat kosten?

Je zou het bijna vergeten door alle grote nieuwsontwikkelingen, maar ook in Nederland staan de verkiezingen voor de deur. Of we straks weer gewoon verkiezingsdebatten met of zonder mondkapjes krijgen, weet ik niet, maar dat die debatten ook over onderwijs gaan, mag ik van harte hopen.
Nog maar een jaar geleden was het onderwijs veelvuldig in het nieuws door het oplopende lerarentekort. Klassen naar huis, scholen gesloten, acties en stakingen, het was inmiddels de gehele politiek wel duidelijk dat onderwijs een prioriteit moest worden. Alle partijen noemden onderwijs als hoge prioriteit, maar dat leidde nog niet tot concrete extra investeringen. Wel woorden, maar nog geen daden. Steun uit onverwachte hoek kwam er van programmamaker Arjen Lubach die een actie t-shirt liet maken voor leerlingen met de tekst ‘Ik ben GEEN toprioriteit’ [sic].
Inmiddels wordt de wereld beheerst door corona en wordt er vooral gesproken over het al dan niet bieden van fysiek onderwijs. Het verdelen van de leerlingen in de toch al overvolle klassen of het bijspijkeren van de achterstanden zouden we graag doen, maar is vaak zo moeilijk omdat we helaas nog steeds te weinig collega’s hebben.
Om het onderwijs weer op peil te krijgen moeten er miljarden geïnvesteerd worden. Kleinere klassen, minder werkdruk voor het onderwijspersoneel, lagere burn-outcijfers en vaste contracten. Het is nodig om weer toponderwijs te krijgen waarbij we internationaal niet nog verder naar beneden duikelen.
Een stemadvies geven als onderwijsvakbond is iets wat we niet meer doen sinds de jaren zeventig. Maar mijn advies is wel: let goed op tijdens de verkiezingsdebatten. Goed onderwijs kost meer geld dan dat er nu voor vrijgemaakt is. Geloof politici niet op hun mooie woorden, maar vraag door als ze hun riedel over het onderwijs houden. Hoeveel mag dat dan kosten?
Alle politieke partijen stellen dat het lerarentekort moet worden opgelost, omdat het een groot maatschappelijk probleem is, maar wat gaan ze daar dan echt voor doen? Zijn ze bereid om in deze ingewikkelde tijd die komen gaat te kiezen voor onderwijs? Dat is voor ons de vraag waar het in de verkiezingen om draait.

Dit bericht delen:

© 2021 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.