• blad nr 2
  • 1-2-2021
  • auteur M. van Nieuwstadt 
  • In beeld

 

Op de bres voor de kromme komkommer

Deze fotokaarten zijn onderdeel van een lespakket voor kinderen in groep 5 en 6. “Kinderen laten ze aan elkaar zien en gaan dan een gesprek aan”, zegt Chantal Engelen, een van de bedenkers van het gratis lespakket en medeoprichter van Kromkommer.
Als ‘sociale onderneming’ vraagt Kromkommer al sinds 2012 aandacht voor de verspilling van groenten en fruit dat er gek uitziet. Eten laten liggen dat niet vers is, niet veilig of niet lekker, is logisch, zo vertellen ze in een filmpje dat je als leerkracht kunt laten zien in de klas. Maar hoe zit het met tweebenige komkommers, die zielige, misvormde tomaatjes en kromme komkommers? Ze zien er anders uit, maar verder is er niks mis mee. Ze liggen niet in de winkel omdat klanten ze niet vertrouwen.
Een eind maken aan deze ‘discriminatie’ valt nog niet mee. Laat staan dat je daar als ondernemer geld mee kunt verdienen. Kromkommer lanceerde speelgoed, een prentenboek en een lijn van soepen met kromme groenten als ingrediënt, maar met dat laatste zijn ze gestopt. “Het is een ingewikkelde markt en het is lastig om supermarkten te overtuigen”, zegt Engelen.
Met het lespakket hoopt Kromkommer de allerjongste consumenten overtuigen. Want als kinderen begrijpen hoe het komt dat sommige groenten en fruit er gek uitzien, dan zijn ze misschien eerder bereid om het in de supermarkt te kopen.
Een komkommer groeit krom omdat hij het zonlicht zoekt, legt Engelen uit. En wortels met twee benen? “Mensen in de supermarkt denken dat zo’n wortel genetisch gemanipuleerd is, maar in werkelijkheid groeit hij anders, omdat hij in de grond bijvoorbeeld een steentje tegenkomt. Als kinderen zoiets begrijpen, pakken ze een tweebenig worteltje misschien eerder uit het schap.”

Het lespakket is gratis beschikbaar op kromkommer.nl

Dit bericht delen:

© 2021 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.