• blad nr 2
  • 1-2-2021
  • auteur R. Voorwinden 
  • Aan de telefoon

 

Meester Tiktok

Aan de telefoon: meester Jesper Hesseling. Zijn filmpjes op Tiktok zijn razend populair. Hij deelt onder andere ezelsbruggetjes voor rekenen en taal. En danst met zn dochters.

Laat me raden: alle kinderen willen bij jou in de klas?
Nou ja, het is eigenlijk lastiger geworden. Leerlingen die me van Tiktok kennen, denken dat het alleen maar lachen is bij mij.

En dat is niet zo?
De filmpjes met leerlingen maak ik als we niet in lockdown zijn in pauzes of buiten schooltijd. Verder is het ook gewoon hard werken. Groep 7/8 h.

Een remedial teacher zei: Jesper leert kinderen trucjes, de betekenis ontbreekt.
Ja, die heb ik ook gezien. Kijk. Tiktok is niet de klas. Het is het platform waar jonge kinderen zitten. Mijn insteek was en is nog steeds: kan ik iets maken wat hen daar triggert, wat in dertig seconden hun nieuwsgierigheid prikkelt? Over waarom iets werkt, gaat het natuurlijk in mn lessen. En in de comments gaan mensen het aan elkaar uitleggen. Dat is precies wat je wilt.

Je doel is: een miljoen volgers. Het account wordt steeds professioneler. Raken we je kwijt voor de klas?
Nee. Zeg nooit nooit, maar daarvoor vind ik het veel te leuk om meester te zijn. Ik krijg zoveel energie van die kinderen. Wel ben ik een paar jaar geleden al een dag minder gaan werken. Dat was toen voor mn Spotify-label wat ook heel goed loopt. Nog een dagje eraf voor Tiktok, sluit ik niet uit. Maar dat is het dan ook.

Dit bericht delen:

© 2021 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.