• blad nr 4
  • 23-2-2002
  • auteur T. Snel 
  • Redactioneel

 

School, opvang en clubjes moeten van ouders samenwerken

Basisscholen, kinderopvang en vrijetijdsvoorzieningen moeten intensiever gaan samenwerken, zodat ouders met jonge kinderen werk en zorg beter kunnen combineren.

De overheid moet investeren in gezamenlijke huisvesting van onderwijs- en opvangvoorzieningen en een premie geven voor lokale samenwerking. Ouders willen een doorlopend aanbod dat rekening houdt met werktijden en rust brengt in de dagindeling van de kinderen. Dit staat in het advies van de commissie Dagarrangementen dat eind januari is overhandigd aan staatssecretaris Verstand van Emancipatie.
De commissie wil naar een combinatie van voorschoolse opvang, onderwijs, tussen-de-middagopvang en na lestijd een breed aanbod van culturele, sportieve en educatieve activiteiten. Voor vervoer van de kinderen tussen de diverse plaatsen wordt gezorgd.
Uit een onderzoek van de Consumentenbond in opdracht van de commissie Dagarrangementen naar ervaringen en wensen van ouders en kinderen, blijkt dat werkende ouders grote moeite hebben de dagelijkse zorgtaken uit te voeren. 87 Procent van de aanstaande moeders en 29 procent van de vaders gaat minder werken om de opvang te regelen. Als het kind naar de basisschool gaat, past 55 procent van de ouders de werktijden aan het schoolrooster aan. Meer dan tachtig procent van de ouders wil verregaande samenwerking tussen school, opvang en clubjes. Tijd is een knelpunt voor werkende ouders. Ook noemen ouders geen aansluiting en te weinig flexibiliteit van openingstijden, grote afstanden tussen school, dagverblijf of buitenschoolse opvang en geen oplossingen voor onverwachte gebeurtenissen als problemen.
In 2010 moeten er tweeduizend multifunctionele ruimten zijn gerealiseerd. De komende acht jaar zijn de kosten hiervoor 150 miljoen euro per jaar. Voor professionele tussenschoolse op-vang is 147 miljoen euro nodig.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.