• blad nr 9
  • 1-10-2020
  • auteur M. van Nieuwstadt 
  • Redactioneel

 

College in de wind

Op het Helmplein achter het stadhuis van Middelburg geeft universitair hoofddocent Anya Luscombe (in het rood) haar tweede college retorica van het nieuwe collegejaar. Het University College Roosevelt in Middelburg verzorgt al twee jaar lang colleges in de buitenlucht, de bankjes rondom zijn speciaal daarvoor geplaatst. “Wat dat betreft hadden we een vooruitziende blik, ja”, zegt Luscombe.
Met de coronacrisis heeft het University College Roosevelt besloten het aantal buitencolleges enorm uit te breiden. In de van oorsprong Middeleeuwse stad zijn daarvoor vele geschikte locaties te vinden, langs de stadswallen bijvoorbeeld, maar ook een beschut gelegen parkeerplaats kan tot collegezaal worden omgebouwd met zelf meegebrachte stoelen en een picknicktafel.
Een college in de retorica buiten is passend, legt Luscombe uit, want het publiek spreken in de buitenlucht heeft een traditie die teruggaat tot de agora en fora van de oude Grieken en Romeinen.
Voor het verplichte vak retorica heeft Luscombe haar groep eerstejaars studenten in liberal arts & sciences in tweeën gedeeld. Ze geeft het college van 45 tot 50 minuten twee keer, want voor alle 24 studenten op anderhalve meter afstand is de zitruimte op het pleintje wat krap bemeten. Luscombe wilde bovendien zeker weten dat ze met haar studenten veilig zou kunnen schuilen in het geval van een regenbui.
Voor het oog van voorbijgangers hielden de studenten tijdens dit college elk een pleidooi, waarin ze betoogden waarom zelfgekozen doorsnee woorden als ‘druif’ of ‘nee’ heel belangrijk zijn. Dat gebeurde in het Engels; ongeveer de helft van de studenten op het University College komt uit het buitenland. Achteraf legden de studenten uit welke retoricaprincipes uit hun studieboek ze in hun betoog gebruikt hadden. Door de harde wind op deze dag moesten ze in elk geval hun stem flink verheffen.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.