• blad nr 9
  • 1-10-2020
  • auteur . Overige 
  • Aan de telefoon

 

Witte modellen

Aan de telefoon: docent Nederlands Frank van Schaik. Mede dankzij hem staan leerlingen van de Open Schoolgemeenschap Bijlmer op de cover van het modeblad Vogue.

Je bent vaste lezer van de Vogue?
“Haha, nee. Ik denk dat ik ongeveer tien euro per maand besteed aan kleding, de rest regel ik tweedehands.”

Watskeburt?
“Mijn stiefzus werkt als eindredacteur bij Vogue. Ze wilden iets doen met de Black Lives Matter-beweging. Het gros van onze leerlingen herkent zich niet in de doorgaans witte modellen in advertenties. Een gemiddelde klas telt zo’n negen nationaliteiten. Althans de leerlingen zijn meestal Nederlands, maar hun ouders komen bijvoorbeeld uit Ghana, Suriname of van de Antillen.”

Worden zij gediscrimineerd?
“Voor de meeste witte Nederlanders is dat niet voor te stellen, maar een deel van onze kinderen wordt geregeld op straat aangehouden, gefouilleerd of om hun identiteitsbewijs gevraagd. Ze ervaren bijna dagelijkse vormen van uitsluiting.”

Jij bent een ‘woke’ leraar, lees ik in het modeblad.
“Ik ben vooral supertrots op de leerlingen. Het enthousiasme, hun zelfverzekerdheid en ook hoe zich ze zich verwoorden in de pers.”

Vanuit je vak?
“Nee, niet eens. Het was al bijna zomervakantie toen Vogue met dit idee kwam. Al heb ik de leerlingen die geïnteresseerd waren wel gevraagd een motivatiebrief te schrijven. Een beter praktijkvoorbeeld van waarom het vak Nederlands ertoe doet, krijg je niet.”

{streamer}
‘Sommige leerlingen ervaren bijna dagelijkse uitsluiting’

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.