- blad nr 8
- 1-9-2020
- auteur A. Kersten
- Redactioneel
Verborgen vacatures
Met concrete cijfers kan Jonk het beeld nog niet illustreren, daarvoor wil hij eerst zelf beter zicht krijgen op de situatie. “Je moet heel goed kijken naar met name de verborgen vacatures. Je weet dat scholen altijd naar oplossingen zoeken, bijvoorbeeld door de klassen te vergroten of door minder bevoegde leraren in te zetten. Dat brengt kwaliteitsvragen met zich mee.” Het is een dilemma waar veel teams in het land mee worstelen, want met pragmatische oplossingen worden tekorten in eerste instantie minder zichtbaar. Specifiek bij zijn stichting speelt ook de sluiting van twee scholen een rol: OBS Olympus en de Linnaeusschool. Wel duidelijk is dat er op verschillende fronten is ingezet om de uitstroom van leraren te verminderen en personeel te behouden. “We zijn bij de scholen die sloten in gesprek gegaan met medewerkers om te kijken: wat wil je doen, hoe kunnen we je behouden? Zo waren er bijvoorbeeld twee leerkrachten die graag een breder takenpakket wilden. Ze wilden werken met een bovenschoolse groep leerlingen. Dat is gelukt.”
Jonk is er de bestuurder niet naar om zichzelf op de borst te kloppen. “Ik hoop daar een steentje aan bij te dragen, maar er spelen veel factoren mee. Ik denk dat het in het afgelopen jaar iets makkelijker is geworden om aan een huurwoning te komen in Amsterdam en we hebben in Amsterdam een lerarentoelage bovenop het salaris aangekondigd.” Dat laatste is mogelijk dankzij een extra bijdrage van de rijksoverheid, net als de subsidie van 3 miljoen per jaar voor het aantrekken en begeleiden van meer zij-instromers - al is het minder dan de besturen in Amsterdam zelf vroegen. Jonk heeft potentiële zij-instromers een paar keer nee moeten verkopen. “Ik had best nog een paar mensen kunnen plaatsen, dat klopt.” Maar hij benadrukt vooral dat het geld erg welkom is. En hij voegt eraan toe: zij-instromers vragen ook extra inspanningen van het team, iets wat in tijden van lerarentekorten en Covid-19 geen sinecure is.