• blad nr 8
  • 1-9-2020
  • auteur . Overige 
  • Redactioneel

 

Onderwijs moet leerling met beperking beter bedienen

Scholen moeten in de toekomst allemaal in staat zijn leerlingen of studenten met een beperking te bedienen. Een landelijke norm voor ondersteuning is nodig om het onderwijs ‘inclusiever’ te maken.

Dat schrijft de Onderwijsraad in het rapport ‘Steeds inclusiever’, een advies aan Onderwijsminister Arie Slob. Met het stuk plaatst de raad een nieuwe stip aan de horizon, aansluitend op het verschijnen van de eindevaluatie van passend onderwijs voor de zomer.
Bij ‘inclusief onderwijs’ moeten alle scholen leerlingen met een beperking ondersteuning bieden. Dat gaat verder dan ‘passend onderwijs’ waarin de mate van ondersteuning per school verschilt. Nu moeten leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben vaak nog reizen. Inclusief onderwijs moet er juist voor zorgen dat leerlingen met een beperking beter meekomen in de samenleving.
In het voorwoord van het rapport schrijft Edith Hooge, voorzitter van de Onderwijsraad, dat ze zich realiseert dat het door de coronacrisis niet het juiste moment is om na te denken over dit advies. Desondanks stuurde Hooge het aan de minister omdat het ‘belang van een goed perspectief voor leerlingen en studenten met een beperking belangrijk is’.
De Onderwijsraad noemt concrete maatregelen die nodig zijn om inclusiever onderwijs te realiseren. Zo moet de zorgplicht in het primair en voortgezet onderwijs worden uitgebreid. Een landelijke norm is nodig voor lichte ondersteuning die alle scholen moeten bieden. Ook in het mbo moet er een zorgplicht komen. Het bestaande toelatingsrecht, dat bepaalt dat studenten altijd op de opleiding van hun keuze worden toegelaten, gaat de raad niet ver genoeg.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.