• blad nr 5
  • 1-5-2020
  • auteur E. Stolk 
  • Column

 

Ontmoeten

Elke dag staat mijn zoon te dansen in de woonkamer, hij zit op de dansacademie. Zijn tournee ging helaas niet door, maar hij gaat via zijn stage-dansgezelschap zelf ook online lesgeven. Dit is een positief voorbeeld van hoe het afstandsonderwijs wordt opgepakt. Er is ook een heel andere kant. Het aantal kinderen dat geen contact heeft met school loopt naar schattingen in de duizenden. Uit een AOb-enquête onder zo’n vijfduizend leden bleek dat 80 procent van de leraren zorgen heeft over één of meerdere leerlingen vanwege de thuissituatie.
Ik werd gegrepen door de hardwerkende moeder uit Rotterdam die haar relaas deed in de Volkskrant. Haar man werkte in het buitenland waardoor zij in haar eentje haar kinderen van vijf, zeven en acht jaar moest verzorgen. Het artikel ging niet over thuisonderwijs, maar over 24-uurs opvang. Deze moeder was dolblij met de 24-uurs opvang zodat zij haar baan in de zorg met nachtdiensten kon doen. Mijn gedachten gingen door naar de mogelijkheden voor thuisonderwijs, hoe moet je dat doen? Na een nachtdienst met drie kinderen onder de tien jaar?
Ik combineerde ooit een baby en een peuter met een opleiding. Ik viel bij het studeren thuis regelmatig letterlijk in slaap boven mijn boeken.
Onderwijs is de plek waar je elkaar ontmoet, waar kinderen elkaar zien en waar je als onderwijzend personeel de kinderen in de ogen kan kijken om te zien hoe het echt met ze gaat. Onderwijs is optreden voor een volle zaal met applaus en niet alleen de waarderende blik van je moeder. Onderwijs is aandacht van jouw leraar en niet van je moeder die je na een nachtdienst moet vragen hoe het ook alweer moet met je keersommen. Het thuisonderwijs is er, maar laten we toch maar hopen dat we allemaal weer heel snel aan de slag mogen.
Hier en daar hoor ik de suggestie dat al het online lesgeven wel eens een goede oplossing voor het lerarentekort kan zijn. Ik denk dat we nu juist leren dat het omgekeerde waar is. Het lerarentekort is een probleem wat als eerste opgelost moet worden na deze crisis, want zonder het onderwijs weet de samenleving zich geen raad.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.