• blad nr 5
  • 1-5-2020
  • auteur L. Douma 
  • In beeld

 

Een ‘waanzinnige’ boekenpodcast

Damiano is stoer, houdt van spanning en vertelt over Kalle en de killercactus van Hermine Landvreugd. Eefke houdt van lekker vies en eng en heeft het over Kwallenpap en slakkenvla van het schrijversduo Marianne Busser en Ron Schroder. En Levi is gek op popcorn. Logisch dat hij aanstekelijk uitlegt over Bob Popcorn van Maranke Rinck.
In De waanzinnige podcast vertellen kinderen over hun favoriete boek. De regels van de podcast? Kinderen zijn de baas en kiezen zelf hun boek uit. De eerste reeks van dertien afleveringen en nu nog enige is gemaakt met kinderen uit groep 4 van basisschool Piet Hein in Amsterdam, de school waarop de kinderen van de makers van de podcast, Marije Ravelli (tekstschrijver) en Maya Shamir (programmamaker van literaire avonden), zitten. Als je in de belevingswereld van kinderen uit groep 4 wilt kruipen en ze wilt enthousiasmeren voor lezen, is deze eerste reeks een aanrader. Gebruik De waanzinnige podcast de naam is een afgeleide van de kinderboekenserie De waanzinnige boomhut om met zevenjarigen in gesprek te komen over boeken. Elke twee weken op vrijdag is er een nieuwe aflevering. Op vrijdag 1 mei was dat de negende, dit seizoen volgen er nog vier. Het is de bedoeling dat er dertien afleveringen komen voor alle leeftijden tussen de zes en twaalf, opgenomen op verschillende scholen. Bij de volgende reeks gaan de makers samenwerken met CPNB/De Nederlandse Kinderjury.

Download De waanzinnige podcast in jouw podcast-app en luister gratis

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.