• blad nr 5
  • 1-5-2020
  • auteur R. Sikkes 
  • Commentaar

 

Nieuw evenwicht

Lieve kinderen, we missen jullie! Overal waar ik rondfiets, zie ik op scholen en kinderdagverblijven grote letters met die tekst hangen. Van leraren, ondersteuners, directeuren horen we ook niets anders. Ja, alles is uit de kast getrokken voor onderwijs op afstand, maar écht onderwijs is mensenwerk. Met groepen leerlingen, met individuele aandacht, contact met ouders. En dat missen ze, echt, iedere dag.
Natuurlijk zal de coronacrisis een boost geven aan het gebruik van filmpjes en online-onderwijs. Maar dat zal enorm verschillen per sector. Directe interactie is in het funderend onderwijs onmisbaar. Bij universiteiten hoor ik dat de deelname aan sommige onlinewerkgroepen juist groter is, omdat studenten niet hoeven te reizen voor één afspraak of college. Over die gezamenlijke zoektocht naar een nieuw evenwicht gaat een groot deel van het blad.
Dat verandert op slag als het onderwijs weer opengaat, vermoedelijk stapsgewijs van basisschool tot aan universiteit. Dat wordt één groot feest. Want onderwijs is meer dan kennis. Het is ook leren leven met elkaar, elkaar ontmoeten, lachen, discussiëren, ruzie maken en bijleggen.
Door de crisis wordt er druk gedroomd over een andere vormgeving van het onderwijs. Want als je nu eindtoets en centraal schriftelijk examen schrapt, waarom zou je dat niet altijd doen? Maar nu al zie je dat ouders, leerlingen én leraren hechten aan zowel de praktische waarde van die toetsen als de symbolische. Mijn verwachting is dat het onderwijsbestel van na de crisis erg zal lijken op dat van daarvoor.
Waar ik erg benieuwd naar ben, is of er grote groepen ouders zijn die vanwege hun gedwongen kennismaking met lesgeven daar lol in hebben gekregen. Of jongeren zien dat goed onderwijs draait op mensen en zich vaker aanmelden voor de lerarenopleidingen. Want ook na de crisis blijft het tekort, dat nu weggestopt zit onder een deken van noodmaatregelen om de boel draaiende te houden. Maar echt goed onderwijs vraagt om meer, meer mensen die kinderen, leerlingen en studenten weten te inspireren.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.