- blad nr 5
- 1-5-2020
- auteur R. Sikkes
- Commentaar
Nieuw evenwicht
Natuurlijk zal de coronacrisis een boost geven aan het gebruik van filmpjes en online-onderwijs. Maar dat zal enorm verschillen per sector. Directe interactie is in het funderend onderwijs onmisbaar. Bij universiteiten hoor ik dat de deelname aan sommige onlinewerkgroepen juist groter is, omdat studenten niet hoeven te reizen voor één afspraak of college. Over die gezamenlijke zoektocht naar een nieuw evenwicht gaat een groot deel van het blad.
Dat verandert op slag als het onderwijs weer opengaat, vermoedelijk stapsgewijs van basisschool tot aan universiteit. Dat wordt één groot feest. Want onderwijs is meer dan kennis. Het is ook leren leven met elkaar, elkaar ontmoeten, lachen, discussiëren, ruzie maken en bijleggen.
Door de crisis wordt er druk gedroomd over een andere vormgeving van het onderwijs. Want als je nu eindtoets en centraal schriftelijk examen schrapt, waarom zou je dat niet altijd doen? Maar nu al zie je dat ouders, leerlingen én leraren hechten aan zowel de praktische waarde van die toetsen als de symbolische. Mijn verwachting is dat het onderwijsbestel van na de crisis erg zal lijken op dat van daarvoor.
Waar ik erg benieuwd naar ben, is of er grote groepen ouders zijn die vanwege hun gedwongen kennismaking met lesgeven daar lol in hebben gekregen. Of jongeren zien dat goed onderwijs draait op mensen en zich vaker aanmelden voor de lerarenopleidingen. Want ook na de crisis blijft het tekort, dat nu weggestopt zit onder een deken van noodmaatregelen om de boel draaiende te houden. Maar echt goed onderwijs vraagt om meer, meer mensen die kinderen, leerlingen en studenten weten te inspireren.