• blad nr 2
  • 26-1-2002
  • auteur R. Sikkes 
  • Commentaar

 

Bonusbeleid

Voor het oplossen van het lerarentekort noemt het CPB ook een eigenzinnige oplossing. Geen grootschalige loonsverhogingen, maar werken met bonussen in tekortgebieden of bij tekortvakken. Zo wordt de overheidseuro weliswaar effectief benut, maar als in hetzelfde stuk wordt gewezen op achterstanden ten opzichte van de marktsector (zeven procent voor hbo-opgeleiden en achttien procent voor academici) komt zo'n voorstel voor bonusbeleid toch wonderlijk over.
Daarnaast stellen de economen voor om de klassenverkleining in het basisonderwijs even op koud ijs zetten, om zo te voorkomen dat de vraag naar juffen en meesters dit jaar piekt. En het verminderen van bijvoorbeeld het aantal lesuren in het voortgezet onderwijs is in dat licht natuurlijk erg onverstandig. Maar de economen vergeten welk signaal er van zo'n maatregel uitgaat. Toen de klassenverkleining in het basisonderwijs werd aangekondigd, stroomden de pabo's weer vol. De overheid gaf toen een helder signaal af dat werken in het basisonderwijs weer aantrekkelijker werd. Een soortgelijk signaal zou het voortgezet onderwijs ook goed kunnen gebruiken. Dat leidt op korte termijn weliswaar tot een verergering van het tekort, maar de kans is groot dat net als in het basisonderwijs op termijn vraag en aanbod weer in evenwicht komen.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.