• blad nr 2
  • 26-1-2002
  • auteur R. Sikkes 
  • Redactioneel

 

Lerarentekort bedreigt kwaliteit onderwijs

Het lerarentekort is volgens het CPB een bedreiging voor de kwaliteit van het onderwijs. Met de invoering van de adv en de klassenverkleining heeft de overheid het probleem versterkt. Het verzilveren van de adv en het tijdelijk uitstellen van de klassenverkleining zou daarom overwogen moeten worden.
Om meer leraren te trekken, denkt het CPB aan verschillende premies, zoals voltijdsbonus of een diplomabonus, of aan het langer vasthouden van leraren boven de 55. Een algehele loonsverhoging lijkt het CPB echter een duur middel. Omdat de tekorten vooral regionaal zijn, zou een regiobonus daar weer oplossing moeten beiden. Verder trekt Nederland erg weinig uit voor schoolgebouwen en zou het de moeite waard zijn om daar in te investeren om zo het werkgenot van leraren te verhogen.
Toch maakt het CPB in de studie Pijlers onder de kenniseconomie hiermee een opvallende keuze. De onderzoekers komen namelijk ook tot de slotsom dat hbo'ers in het onderwijs gemiddeld acht procent minder verdienen dan hun collega's in de marktsector en academici maar liefst achttien procent minder. "Ik begrijp daarom niet dat het CPB kiest voor een soort fine-tuning met bonussen, terwijl een zwaarder aangezette oplossing nodig is om het leraarsberoep weer uitstraling te geven op de arbeidsmarkt", zei Walter Dresscher, vice-voorzitter van de AOb, tijdens de forumdiscussie bij de presentatie van het rapport. De problemen zijn volgens hem zo groot dat een meer structurele oplossing onvermijdelijk is. "Het onderwijs heeft een langdurige reorganisatiefase achter de rug. We redden het echt niet met een beetje meer dit of dat." Dresscher keert zich dan ook tegen de gedachte dat het kabinet níet zou moeten investeren in maatregelen om de werkdruk te verlagen - kleinere klassen, minder lesuren - omdat het tekort aan leraren daardoor alleen maar zou toenemen. "Zo'n investering doe je om voor de langere termijn de aantrekkingskracht van het beroep op peil te brengen. Als je dat nu nalaat, zal het ook in de toekomst niet lukken om meer leraren te werven."

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.