- blad nr 2
- 26-1-2002
- auteur R. Sikkes
- Redactioneel
'Achterstandsbestrijding werkt beter dn gedacht '
Op dit moment zijn er te veel uitvallers en halen grote groepen jongeren niet een startkwalificatie. Vroeg beginnen met investeren in het wegwerken van achterstanden - met voorschoolse educatie en speciale programma's in het basisonderwijs - zijn volgens internationaal onderzoek het meest effectief.
Overigens is het CPB niet eens zo heel erg somber over het Nederlandse achterstandenbeleid. 'Het is misschien wel beter dan vaak wordt gesuggereerd', schrijven de onderzoekers. Veel jongeren uit kansarme groepen stoppen weliswaar met school, maar in internationale vergelijkingen scoren zij erg hoog als het gaat om hun algemene taal en rekenvaardigheden. Het lukt dus niet om ze tot de eindstreep binnenboord te houden, maar met wat ze in die jaren daarvoor leren zetten de Nederlandse scholen internationaal gezien een knappe prestatie neer.
Een probleem is dat er weinig bekend is over wat wel werkt en wat niet. Het CPB suggereert daarom meer te experimenteren en te evalueren om zo de meest effectieve manier van achterstandsbestrijding te kiezen. Uit onderzoek in het buitenland blijkt volgens het CPB dat klassenverkleining weliswaar helpt, maar ook erg duur is. Daarom voelen de onderzoekers meer voor vroegschoolse educatie, dat het meeste effect heeft. Uitbreiding van het aantal lesuren of scholing van docenten zijn andere succesvolle methoden.