• blad nr 5
  • 1-5-2019
  • auteur L. Douma 
  • In beeld

 

En nu je bek houden


Drummer, docent, onderwijsmanager en oprichter van de Nederlandse Pop Academie, Ad de Jong, schetst in zijn boek 'Woef woef en nu je bek houden' wat er mis is in ons onderwijs: de kloof tussen het systeem en de leefwereld van jongeren. Volgens De Jong werkt de Cruijffiaanse aanpak bij drop-puts, thuiszitters en rondhangers het best: laat ze doen waar ze goed in zijn, pas dan staan ze open voor advies en lessen.



Het boek leest als een jazzcompositie, doorspekt met krachttermen. De Jong gebruikt soms onnavolgbare metaforen die je niet makkelijk van je afschudt. Een voorbeeld: het onderwijs is als een Spaanse boer die na het jachtseizoen slecht presterende hazewindhonden laag in een boom hangt om ze langzaam te laten sterven. Waarmee De Jong bedoelt: ‘We stoppen een moeilijke leerling weg in een passend opleidingsniveau, gooien er een (re-)integratietraject tegenaan, voorzien hem van labels als adhd, add, of iets in het autistisch spectrum. Wij hebben het goed voor elkaar. Maar eigenlijk zijn wij net zo hard met een stok aan het slaan.’



Volgens de achterflap is het boek geschreven voor alle docenten, onderwijsmanagers en begeleiders die helemaal geen ‘klootzakken’ zijn, maar van hun leerlingen de hele dag het gevoel krijgen dat ze dat wel zijn.



Woef woef en nu je bek houden, Ad de Jong, Uitgeverij Bigbusinesspublishers, ISBN 9789491757624, € 15,00


Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.