• blad nr 5
  • 1-5-2019
  • auteur L. Douma 
  • In beeld

 

Zingen, kletsen en bewegen in het taalhuisje

Sinds de herfstvakantie staat er een taalspeelhuisje op het plein van nieuwkomersschool de Bloemberg in Nijmegen. Daarin kunnen kleuters interactieve spellen doen waarbij ze taal tot zich nemen terwijl ze bewegen. In totaal kunnen de kinderen meer dan 2000 woorden en eenvoudige gesprekjes leren terwijl ze in het huisje spelen. Ter vergelijking: een Nederlandstalig kind begrijpt op vierjarige leeftijd gemiddeld 3200 woorden.
In het taalhuisje is onder andere een handfietsje waaraan kinderen moeten draaien. Hoe harder ze fietsen, hoe meer instrumenten een liedje ondersteunen. Ook moet een opgaand metertje hen stimuleren meer vaart te maken. Idee is dat de kinderen terwijl ze bewegen de tekst van het liedje oppikken. “Ik hoor kinderen dat liedje wel zingen”, vertelt waarnemend directeur van de Bloemberg Iris Kokosky Deforchaux. “Ze pikken taal op, maar het is lastig om dat ergens aan toe te schrijven. Hier op school dompelen we ze natuurlijk onder in een taalbad, dus of ze nu per se taal leren van dat taalhuisje durf ik niet te zeggen. Wel zie ik dat onze kleuters er graag spelen. Een tijdje geleden zat er een foutje in de software van het taalhuisje waardoor we het Engelstalige programma kregen. Veel kinderen spreken wel Engels, we merkten dat ze door die softwarefout nog enthousiaster waren”, grinnikt ze. Het prototype taalspeelhuisje is Engelstalig en is ontwikkeld om arme kinderen in India Engels te leren. Dat huisje staat nu in Rotterdam en helpt Nederlandse kinderen Engels leren. De Bloemberg heeft het eerste Nederlandstalige huisje. Taalwetenschappers van de Radboud Universiteit monitoren de taalverwerving.

Meer informatie over het Noplica-taalspeelhuisje: noplica.nl Geïnteresseerden kunnen op afspraak langskomen bij de Bloemberg: de-bloemberg.nl

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.