• blad nr 5
  • 1-5-2019
  • auteur D. van 't Erve 
  • Idee

 

Rekenles op de dartclub

Darttalent Danny de Graaf geeft rekenlessen op zijn dartclub. Zo wordt zijn ‘verloren’ jaar van de opleiding tot onderwijsassistent toch een succes.

Darten is zijn lust en zijn leven en Danny de Graaf (18) uit Bunschoten-Spakenburg is er goed in. Toen hij zich in de herfst van 2018 wist te plaatsen voor het WK Darts in Engeland, twijfelde hij geen moment. Er was alleen één probleem: het WK viel midden in de tentamenweek van zijn opleiding tot onderwijsassistent. “Maar een WK laat je natuurlijk niet voorbijgaan”, vertelt hij. Dus hij ging, redde het tot de halve finale en is nu vijfde van de wereld bij de junioren. Eenmaal terug zorgde de school voor een domper op de feestvreugde. Danny: “Omdat ik zoveel gemist had, zou ik niet meer over kunnen gaan. En omdat ik toen nog geen 18 was, moest ik wel naar school, maar dan zou dat dus een verloren jaar zijn.”
In overleg met de leerplichtambtenaar bedacht hij daarom een alternatief: het geven van dartlessen met rekenopdrachten voor de bovenbouw van basisscholen. “Als kind was ik heel slecht in rekenen. Ik stond een 4,3 gemiddeld, tot ik ging darten”, legt hij uit. “Als je dart, ben je alleen maar bezig met rekenen. Niet alleen om de punten op te tellen, maar ook tijdens het gooien om te bepalen hoeveel punten je nog moet wegzetten. Inmiddels kan ik de antwoorden wel dromen. Laatst deed ik die rekentoets op de middelbare school en haalde ik gewoon een tien.”

Strijd
Zijn dartvereniging Double Bull en de Nederlandse Dartsbond waren direct enthousiast over zijn idee om rekenles te geven. Samen maakten ze een lesboekje. Een bedrijf in het dorp bleek bereid het te printen. “Ach, iedereen kent elkaar hier en als je om hulp vraagt, doen ze dat”, zegt hij. “Van alle scholen die we aanschreven, reageerden er twee. Daar was ik al best blij mee hoor. Maar toen RTV Utrecht de les kwam filmen, ging het balletje helemaal rollen. Er zijn al zestien klassen geweest en we hebben aanmeldingen voor nog vijtien, soms geven we zelfs drie lessen op een dag.”
En daar komt best wat bij kijken. De lessen worden gegeven op de dartvereniging en meerdere leden helpen Danny. Na de uitleg over de sport, het bord en de puntentelling, wordt de klas verdeeld in groepjes met elk een eigen begeleider. Er volgen drie opdrachten. “Het is een spelletjesprogramma en wie aan het eind de hoogste score behaalt, kan een setje pijlen of zakje snoep winnen. Die strijd vinden kinderen hartstikke leuk, iedereen doet mee en je ziet ze echt beter in rekenen worden.”
Een van de opdrachten is zo snel mogelijk van 501 naar 0 punten komen. “Dat terugrekenen vinden kinderen heel moeilijk”, merkt Danny. “Waar ervaren darters dit in een minuut klaarspelen, doen kinderen er wel een kwartier over. Maar ze zijn wel enthousiast bezig met rekenen en leren ze ondertussen dat tripple 20 in totaal 60 punten is of dat als je nog 28 punten moet, je een double 19 kunt gooien.”

Gratis dartbord
Inmiddels heeft zich ook een middelbare school aangemeld en is Danny bezig met het aanpassen van de lessen. “De lessen voor groep 8 mogen wel iets moeilijker en voor middelbare scholen gaan we twee opeenvolgende lessen aanbieden, zodat het rekenen nog beter blijft hangen. Ik had nooit verwacht dat het zo groot zou worden. Een sportzaak wil zelfs dartborden gaan aanbieden die scholen gratis mee kunnen krijgen, geweldig toch!”
Met de gratis lessen slaan ze twee vliegen in een klap, aldus Danny. “Kinderen leren op een leuke manier hoofdrekenen en ze maken kennis met de dartsport. Na de successen van Barnie en Van Gerwen zie je de belangstelling voor darten nu weer dalen. Bij ons zijn er maar twee jeugdleden bijvoorbeeld. Het ligt vaak bij ouders moeilijk omdat ze er een beeld van alcohol en kroegen bij hebben. Door de rekenlessen ontdekken ze dat we een eigen clubgebouw hebben, waar geen alcohol geschonken wordt. Er zitten echt wel talenten tussen hoor, dus we hopen dat dit meer aanmeldingen oplevert.”
Iedere school is nog welkom en ook andere dartverenigingen zouden de rekenlessen kunnen gaan aanbieden. Danny heeft de smaak te pakken en wil de opleiding tot onderwijsassistent zeker weer oppakken. “Naast darten kan ik me echt niets leukers bedenken.”

infodannydegraaf@gmail.com


Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.