- blad nr 5
- 1-5-2019
- auteur . Overige
- Deze maand
Leraar keert zich tegen drastisch plan Onderwijsraad
Ruim 6300 leraren vulden de AOb-enquête in. “Bevoegdheid en veranderingen in de lerarenopleidingen zijn, volgens de leraren, de verkeerde knoppen om aan te draaien”, zegt AOb-beleidsmedewerker Marieke Jansma. “Leraren geven aan dat het beroep aantrekkelijker wordt door minder lesuren, een beter salaris, beter management in het mbo en heel belangrijk een lagere werkdruk.”
De Onderwijsraad, het adviesorgaan van de regering, publiceerde het rapport ‘Ruim baan voor leraren’ in november vorig jaar. Uit bezorgdheid over het toenemende lerarentekort had de Tweede Kamer de raad gevraagd te onderzoeken hoe aanpassingen in de opleidings- en arbeidsstructuur van leraren kunnen bijdragen aan voldoende en goede leraren.
Er kwam een ingrijpend voorstel waarin het adviesorgaan pleit voor een brede basis in alle lerarenopleidingen aangevuld met een clustering van onderwijssectoren en vakken, bijvoorbeeld voor het jonge kind en voor leerlingen van tien tot en met veertien jaar, gecombineerd met gamma- of bètavakken, zodat leraren in verschillende onderwijssectoren aan de slag kunnen en meerdere schoolvakken kunnen geven.
Meer dan driekwart van de ondervraagden vindt dat er geen brede pedagogische of didactische basis bestaat die voor alle onderwijssectoren en schoolvakken gelijk is. Leraren zijn verdeeld over de vraag of de lerarenopleidingen interessanter worden met een brede basis. Vooral leerkrachten in kleuterklassen zijn met 52 procent negatief. In groep 8 zijn leraren enthousiaster om te leren over leerlingen in verschillende leeftijdsklassen.
Clusters
De Onderwijsraad stelt voor leerkrachten niet voor één vak op te leiden, maar voor een cluster van schoolvakken die op elkaar lijken. Schoolbesturen kunnen docenten zo flexibeler inzetten. Van de vo-docenten vindt 48 procent het clusteren van vakken onwenselijk; 42 procent vindt het wel een goed idee.
Uit de enquête blijkt dat er wel behoefte is aan het inperken van die brede inzetbaarheid van docenten in het mbo. In die sector geeft meer dan 60 procent van de respondenten aan, alleen les te willen geven in het cluster van vakken, opleidingen of beroepen waarvoor hij is opgeleid.
Opknippen
Over het ‘opknippen’ van bevoegdheden naar leeftijdsklassen lopen de meningen uiteen: 45 procent van de ondervraagden in het basisonderwijs ziet een aparte bevoegdheid voor het jonge en oude kind niet zitten, 48 procent vindt het juist een goed idee.
“Leerkrachten zien niet hoe deze plannen het leraarschap aantrekkelijker maken”, concludeert Jansma. “Het advies lijkt eerder een oplossing voor de organisatorische problemen van schoolbesturen, terwijl het uitgangspunt altijd moet zijn: hoe verbeter je de onderwijskwaliteit.”
Lees op pagina 78 het opiniestuk ‘Onderwijsraad heeft geen oog voor het mbo’