- blad nr 5
- 1-5-2019
- auteur . Overige
- Deze maand
Onderwijsinnovatie heeft te weinig effect
Dat schrijft de Onderwijsinspectie in het vorige maand verschenen rapport De staat van het onderwijs. Er moeten betere ijkpunten komen om te kijken of de prestaties van leerlingen omhoog gaan. Niet alleen bij taal en rekenen, maar ook bij burgerschap en persoonsvorming.
Nederland is wereldkampioen onderwijsinnovatie. De variëteit aan schooltypen is enorm. Variërend van iPad-scholen tot leerpleinen en maatwerkdiploma’s en van montessori tot tweetalig onderwijs en technasia.
Dat levert volgens inspecteur-generaal Monique Vogelzang regelmatig ‘mooi en vernieuwend onderwijs’ op. Maar die vernieuwingen worden te weinig geëvalueerd.
‘Het lerend vermogen van het onderwijs is paradoxaal genoeg geringer dan bijvoorbeeld dat van sectoren als zorg, design, techniek en tuinbouw’, schrijft inspecteur-generaal Monique Vogelzang van de inspectie in het voorwoord van het rapport.
Gaan de schoolprestaties omhoog? Zijn leerlingen gemotiveerder? Verbetert de aansluiting op de arbeidsmarkt? Volgens de inspectie laten vernieuwende scholen die vragen bij hun evaluaties liggen. De inspectie pleit ervoor dat de overheid de regie neemt en ijkpunten vaststelt die bepalen wat in de toekomst echt nodig is voor leerlingen en studenten.
Pagina 12: ‘Alarm van leraren en inspectie vindt geen gehoor’
Pagina 46: ‘Lerarentekort maakt wassen neus van inspectietoezicht’