• blad nr 5
  • 1-5-2019
  • auteur . Overige 
  • Deze maand

 

Onderwijsinnovatie heeft te weinig effect

Het Nederlandse onderwijs innoveert volop met maatwerk en nieuwe onderwijsconcepten. Maar de evaluatie van al die vernieuwingen is matig en brengt niet altijd verbetering van het onderwijs.
Dat schrijft de Onderwijsinspectie in het vorige maand verschenen rapport De staat van het onderwijs. Er moeten betere ijkpunten komen om te kijken of de prestaties van leerlingen omhoog gaan. Niet alleen bij taal en rekenen, maar ook bij burgerschap en persoonsvorming.
Nederland is wereldkampioen onderwijsinnovatie. De variëteit aan schooltypen is enorm. Variërend van iPad-scholen tot leerpleinen en maatwerkdiploma’s en van montessori tot tweetalig onderwijs en technasia.
Dat levert volgens inspecteur-generaal Monique Vogelzang regelmatig ‘mooi en vernieuwend onderwijs’ op. Maar die vernieuwingen worden te weinig geëvalueerd.
‘Het lerend vermogen van het onderwijs is paradoxaal genoeg geringer dan bijvoorbeeld dat van sectoren als zorg, design, techniek en tuinbouw’, schrijft inspecteur-generaal Monique Vogelzang van de inspectie in het voorwoord van het rapport.
Gaan de schoolprestaties omhoog? Zijn leerlingen gemotiveerder? Verbetert de aansluiting op de arbeidsmarkt? Volgens de inspectie laten vernieuwende scholen die vragen bij hun evaluaties liggen. De inspectie pleit ervoor dat de overheid de regie neemt en ijkpunten vaststelt die bepalen wat in de toekomst echt nodig is voor leerlingen en studenten.

Pagina 12: ‘Alarm van leraren en inspectie vindt geen gehoor’
Pagina 46: ‘Lerarentekort maakt wassen neus van inspectietoezicht’

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.