- blad nr 5
- 1-5-2019
- auteur R. Voorwinden
- Aan de telefoon
Asielzoekers
Jullie zetten asielzoekers voor de klas?
“De statushouders volgen, in samenwerking met een Amsterdams schoolbestuur, een intensief kennismakingstraject met het Nederlandse basisonderwijs en een intensieve taaltraining. Ze lezen bijvoorbeeld Nederlandse onderwijskundige artikelen op hbo-niveau en ze krijgen intervisie in het Nederlands.”
Uit welke landen komen de deelnemers?
“Op dit moment vooral uit Syrië en Turkije. Erdogan heeft duizenden leraren ontslagen, een aantal van hen is als vluchteling naar Nederland gekomen. Alle deelnemers aan ons project hebben trouwens al les gegeven in hun land van herkomst.”
Hoe gaat het op de scholen?
“Ze doen het heel goed. En het dwingt de scholen om na te denken over functiedifferentiatie. Een Turkse leraar wiskunde kan hier in het basisonderwijs wellicht aan de slag als rekenspecialist, als hij op taalniveau niet toe is aan een eigen groep. Scholen zoeken steeds naar een schaap met vijf poten, maar zien nu dat twee schapen met elk drie poten ook mooi zijn.”
Hoe bevalt het jou?
“Het is echt een feestje. De mensen zijn zo blij en dankbaar dat ze weer als leerkracht aan de slag kunnen de liefde voor het vak blijkt internationaal te zijn. Dat is echt ontroerend.”