- blad nr 9
- 1-10-2018
- auteur . Overige
- Opinie
Minister Slob verklaart mijn vak vogelvrij
Dat schrijft basisschoolleerkracht Jeroen van Ginneken de minister in een open brief.
Geachte meneer Slob,
Sinds een aantal jaar beleef ik na een week hard werken veel plezier aan mijn zaterdagochtendritueel. Om 7.30 uur opstaan, een kopje koffie zetten en de krant lezen. Aansluitend lekker in het bos een uurtje hardlopen om de zinnen te verzetten en het weekend kan beginnen.
Eind vorige maand werd dit ritueel danig verstoord door het interview met u in De Volkskrant. Ook na een tweede keer lezen streden boosheid, frustratie en verdriet om voorrang. Toch maar even het bos ingegaan voor mijn hardlooprondje, wie weet zou dat de pijn wat verzachten. Het tegendeel was waar. Een paar uur verder heb ik het interview een derde keer gelezen en voelde ik sterk de noodzaak deze brief te schrijven.
Boos ben ik omdat we als leerkrachten in het basisonderwijs afgeschilderd worden als geldwolven die niet tevreden zijn met de toegezegde loonsverhoging. Boos omdat u naar de samenleving niet eerlijk bent. Dit kabinet wil geen enkele euro meer uitgeven voor het behoud van goed onderwijs. Het zou u sieren als u namens het kabinet de hand in eigen boezem steekt en toegeeft dat de verantwoordelijkheid bij het kabinet ligt. Het zou u sieren als u zou toegeven dat het volkomen normaal is dat leerkrachten een passend salaris vragen voor hun werkzaamheden. Het zou u sieren als u erkent dat de loonkloof tussen het primair onderwijs en voortgezet onderwijs te groot is, maar dat dit kabinet er voor kiest hier niets aan te doen.
Mijn frustratie komt voort uit de oplossingen die uw ministerie heeft bedacht tegen het nijpende leraren tekort. U gaat onbevoegde leerkrachten en leerkrachten die om (on)duidelijke redenen het onderwijs verlaten hebben, opnieuw inzetten. Met andere woorden, mensen die niet weten wat hun te wachten staat, of die al eerder gemerkt hebben dat het onderwijs niet bij hun past, gaat u voor de klas zetten. Waar ik me tot voor kort nog moest inschrijven in een lerarenregister, wordt ons vak nu vogelvrij verklaard. Wat denkt u dat dit doet met de taakbelasting voor leerkrachten die zich nu al drie slagen in de rondte werken om aan alle (kwaliteits)eisen van ouders, samenleving en inspectie te voldoen? Deze maatregelen leiden mijns inziens tot een verdere uitholling van het vak. We kunnen de gewenste kwaliteit niet meer bieden. In plaats van de kinderen zijn we onze collega’s aan het opleiden. Komt u dit op een ouderavond bij ons op school uitleggen?
Verdrietig word ik van het beeld dat mijn minister neerzet over mijn vak. Ik werk al 17 jaar met veel plezier, passie en enthousiasme in het basisonderwijs. Ik heb leren differentiëren en leren innoveren. Ik heb geleerd kinderen eigenaarschap te geven en ik heb leren samenwerken met kinderen, ouders en collega’s. Ik heb geleerd wat maatwerk is en wanneer ik dit wel of niet toe moet passen. Beste meneer Slob, ik doe de zij-instromers niet tekort, u doet de leerkrachten in het basisonderwijs te kort. U geeft als voorbeeld dat u als docent 5 havo een verhaal vertelt dat u ook wel voor grotere groepen kunt vertellen. De tijd van verhalen vertellen in het onderwijs is al lang voorbij. Dagelijks werk ik met 24 kinderen die allemaal hun eigen kwaliteiten, valkuilen, en uitdagingen met zich mee brengen. Ik voel me iedere dag bevoorrecht om samen te bekijken op welke manier de kinderen zich het best ontwikkelen en hoe ik daar mijn lesaanbod op aan kan laten sluiten. Ik haal hier veel voldoening uit en ik blijf dit hopelijk nog heel veel jaar met net zo veel plezier en liefde doen. Het zou erg fijn zijn als mijn minister mij hierbij in woord en gebaar steunt.
Beste meneer Slob, ik heb geen oplossing voor het probleem dat ons bindt en ik snap dat u gebonden bent aan kabinetsafspraken en regeerakkoorden. Ik hoop alleen op iets meer respect voor ons schitterende vak en voor alle collega’s in het basisonderwijs.
Jeroen van Ginneken is leerkracht in groep 7/8 op Basisschool Klinkers in Tilburg.