• blad nr 9
  • 1-10-2018
  • auteur A. van Bemmel 
  • Column

 

Sixpack

“Mevrouw, heeft u nog iets leuks gedaan dit weekend?”, vraagt Judith vooraan in de klas. Ik schud nee. “En jij?”, vraag ik. Ze glundert: “Ik ben vrijdag naar de film gegaan. Fiftie sjeets friet”, versta ik en vraag: “Sorry?” Haar vriendin verklaart: “Fifty shades of grey, deel twee”. Ik ben verrast dat niemand in de klas omkijkt. “Dat is toch de verfilming van dat erotische boek?”, fluister ik. Ze knikt en zegt luid: “Deel 1 was leuker.” Ik denk terug aan dat ik een week geleden langs een grote aankondiging van deze film op de snelweg reed. Ik zei tegen mijn man dat ik nooit in de bioscoop naar zo’n film zou gaan. “Best gênant om naar hevige seksscènes te kijken met vreemde mensen om je heen.” Ik vraag het me opeens af: waar ligt de grens van jongeren als getuite lippen een doodnormale selfiepose is en als ze op internet doodgegooid worden met seks? Misschien een leuk discussieonderwerp in de klas, maar ik twijfel, want laatst wilde ik een tekst met de klas lezen. Ze mochten kiezen: over #metoo of over vergaderen. Een paar leerlingen zuchtten: “Niet weer over #metoo.” Ze kozen liever het artikel over zes trends in papierloos vergaderen.
Ik vind het verwarrend, want ik zie ook een tegenovergestelde beweging. Twaalfjarige meisjes dragen voorgevormde bh’s, bang voor een nipplegate, en dertienjarige jongens werken angstvallig aan een sixpack, omdat ze denken dat ze ergens aan moeten voldoen. Op school moeten we leerlingen waarschuwen voor sexting, maar leerlingen willen in de klas niet een online-account aanmaken voor een opdracht vanwege hun ‘privacy’. Ik wil inspelen op hun belevingswereld, maar ze laten het vaak niet toe.
Thuis zijn de rollen omgedraaid. “Mam, die ringtone van jou kan echt niet”, zegt mijn zestienjarige dochter als mijn telefoon gaat en de popsong ‘swallalalah’ van Drake klinkt. “Weet je wel wat het betekent?” vraagt ze moederlijk. Ik denk na. “Je weet toch wel wat swallow betekent?!”, en ze gebaart erbij. Ik ben stil. Bah, denk ik, terwijl ik mijn ringtone eraf gooi. Haar glimmende ogen zeggen me genoeg. “Jij wist het niet, hè?!”, schaterlacht ze naar me. Niet alleen in de klas, maar ook thuis heb ik het niet altijd door.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.