• blad nr 9
  • 1-10-2018
  • auteur R. Sikkes 
  • Commentaar

 

Na Rotterdam

Het was weer een prachtige actie, in Rotterdam. Met elfduizend mensen liepen we over de Erasmusbrug, langs de Maas met uitzicht op de skyline. Zeker in Zuid-Holland wordt het lerarentekort dagelijks gevoeld. Geen vervangers, openstaande vacatures. Geen wonder dat het primair onderwijs nog steeds actiebereid is. Ja, de cao ziet er goed uit, maar is onvoldoende om werken in het basisonderwijs echt aantrekkelijker te maken.
Met Prinsjesdag is opnieuw duidelijk geworden dat het kabinet nauwelijks wil investeren in onderwijs. Ja, de koning vraagt om ‘samenwerking’ in de strijd tegen het lerarentekort. Maar Rutte III doet niet veel meer dan het visieloze regeerakkoord uitvoeren. Op de winkel passen. Juist die houding maakt dat het voorspelde lerarentekort nu uit de hand loopt.
Verder zijn er tegenvallers, die het ministerie probeert te verdoezelen. Naast de doelmatigheidskorting dreigt er door meer leerlingen en studenten nog een gat van ruim 100 tot 160 miljoen te ontstaan, waarvoor begin volgend jaar nieuwe bezuinigingen moeten worden gezocht. En ook het afschaffen van de dividendbelasting een duur en nutteloos cadeau voor buitenlandse aandeelhouders gaat gewoon door.
Voor de Algemene Onderwijsbond blijft er maar één mogelijkheid over: doorgaan met actievoeren. Dat doen we om te beginnen door onze deelname aan de actie tegen de het afschaffen van de dividendbelasting. Jaarlijks twee miljard euro weggeven, waarbij zelfs economen en werkgeversorganisaties kritisch zijn over de zin daarvan.
Maar daar houden de acties niet op. Dit kabinet lijkt niet van plan om serieus van plan om verder te kijken dan het teleurstellende regeerakkoord. Maart volgend jaar zijn er verkiezingen, een moment waarop de politiek hopelijk van koers verandert. Dit najaar en begin volgend jaar gaat de AOb laten zien waar het onderwijsbreed om draait. En die boodschap is simpel. Nu de gaskraan dicht gaat, is kennis onze enige grondstof. Investeer in onderwijs!

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.