• blad nr 7
  • 1-7-2018
  • auteur L. Douma 
  • In beeld

 

Een schommelstoel voor wiebelkonten

Wie denkt dat Schommeli alleen maar een mooie stoel is, heeft nog niet gesproken met de creatief vader en ontwerper Piet Fieret, die tevens oud-leraar bouwtechniek is. “In Schommeli zit je perfect in balans. Je hoofd beweegt er rustig en ritmisch in, wat maakt dat er endorfine vrijkomt, wat stress vermindert en leren vergemakkelijkt.” Een wetenschappelijke basis hiervoor is er “nog” niet, maar Fieret wil maar zeggen: kinderen hebben baat bij de schommelstoel. En dan niet alleen heel drukke kinderen, maar ook kinderen met een lastige thuissituatie of kinderen die gepest worden op school. “De stoel is een veilige plek.”
Op scholen wordt hij achter tafeltjes gebruikt, maar ook bijvoorbeeld in de leeshoek. In het speciaal onderwijs gebruiken ook ergotherapeuten hem. Schommeli is in drie formaten verkrijgbaar; voor kleuters, kinderen en volwassenen.
Los van de vermeende heilzame werking, is het gewoon een eyecatcher, die Schommeli. En ook nog reuze hip, qua duurzaam. Wie de stoel koopt en er na een paar jaar klaar mee is, kan hem terugbrengen naar Fierets bedrijf Stoeli, waar hij wordt hergebruikt. De stoel is via een haakverbinding in elkaar te zetten en daardoor makkelijk demontabel.

Schommeli is vanaf € 249 verkrijgbaar voor kinderen met een lichaamslengte tot max. 122cm, voor kinderen van maximaal 156 centimeter en voor tieners en volwassenen. Er is ook positioneringsmateriaal beschikbaar; ter ondersteuning van kinderen met een handicap.

stoeli.nl

Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.