• blad nr 7
  • 1-7-2018
  • auteur M. Schoenmaker 
  • Redactioneel

 

Docent profiteert van ervaring als concïerge

Vroeger liep hij als conciërge door de school, nu is LD-docent op het ROC Midden-Nederland. Sam Schillemans: “Ik begrijp het als een student helemaal niet gemotiveerd is.”


Na de hbo-opleiding Culturele en Maatschappelijke Vorming (CMV) en korte baantjes als eventmanager en recruiter wist Sam Schillemans niet goed wat nu te doen. Zijn schoonvader regelde een kennismakingsgesprek bij het ROC Midden Nederland voor hem. In 2007 ging hij er als conciërge aan de slag, bij het Automotive college met daarin opleidingen rond (vracht)auto’s, motoren, fietsen, transport en logistiek. “Zo kon ik met een bezem in mijn hand verder nadenken, was het idee.”
Na anderhalf jaar kon hij aan de slag als medewerker van het openleercentrum in de computerruimte. “Mijn hoofdtaak was orde houden, maar ik had tijd over om studenten te helpen met hun verslagen en powerpointpresentaties. Een manager vroeg me toen of ik daar les in wilde geven. Vervolgens mocht ik de mentorklas overnemen van een collega met verlof. Het jaar erna mocht ik het vak burgerschap geven. Het was in eerste instantie niet mijn bedoeling om te blijven, maar het werk in het onderwijs pakte me. Ik besloot te blijven en mijn lesbevoegdheid te halen. De docente vroeg zich eerst wel af wat de conciërge in de les deed!” Schillemans werd LC-docent, kon de master Leren en Innoveren doen en kreeg anderhalf jaar later de mogelijkheid om als LD-docent te solliciteren. Hij schreef een professionaliseringsplan voor het college en is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een nieuwe opleiding voor de tweewielerbranche. Daarnaast is hij studentcoach en begeleidt hij docenten in opleiding. “In de CMV-opleiding heb ik geleerd te werken met allerlei mensen. En dat vind ik nog steeds het mooiste.”
Vriendin
“Het mooie aan het werken op het mbo is de leeftijdsfase waar de studenten in zitten. Ze komen als 16-jarige aanrijden met hun scooter. Een paar jaar later komen ze met hun vriendin, in pak, met de auto, hun diploma ophalen. Er gebeurt in een paar jaar zoveel in het leven van die mensen.”
“Als conciërge kwam ik met veel studenten op een informele manier in gesprek. Ze vertelden over hun motivatie, hobby’s etc. Zo leerde ik hen kennen. Dat heb ik vastgehouden. In coachgesprekken begin ik informeel, vanuit oprechte interesse. Hoe woont de student, wat doet hij in zijn vrije tijd, is hij gelovig en speelt dat een rol? Wat is zijn drijfveer? Als een student bijvoorbeeld bij de scouting zit en daar van alles organiseert, maar zijn schoolwerk laat versloffen, wat is het dan dat het in de scouting wel lukt? En kun je dat ook inzetten in je opleiding? Autotechneuten praten niet graag over hun gevoelens, kwaliteiten en leervragen. Ik vind het mooi om te proberen dat in ze los te maken, het wordt steeds belangrijker.”
Raceteam
“Vaak is het idee: doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Maar kijk hoe projecten van hogescholen en universiteiten gepromoot worden. Het mbo mag wel wat minder bescheiden zijn. We hebben hard handen nodig in de maatschappij.”
Schillemans initieerde een raceteam, het IDRT, en een excellentietraject waarbij studenten in multidisciplinaire teams op afstand bestuurbare waterstofraceauto’s bouwen, ondersteund door branchevereniging Innovam. Hij houdt van pionieren en uitdagingen. “Er zitten krenten in de pap, maar die moet je wel oppakken. Leidinggevenden zagen: deze jongen heeft ambitie. Ik zit sinds kort in een doorbraakteam dat aan speerpunten werkt die al lang op de plank liggen. Het is prachtig om daarin samen te werken met collega’s uit andere colleges, directeuren en managers. Veel mensen zijn veranderingsmoe. Daarom is het belangrijk dat je goed onderzoekt of een verandering wenselijk is. En zorgt dat het resultaat ook zichtbaar is.”
Trigger motivatie
“Ik ben zelf met een lange weg via ZMOK-onderwijs, mbo niveau 2 en havo op het hbo gekomen en heb daarna een master gedaan. Als ik ongemotiveerde studenten tegenkom, triggert me dat. Ik snap dat je ze continue moet uitleggen waarom ze iets doen en wat dat voor zin heeft in stage en werk op korte termijn. Wil je in een andere auto rijden? Ga je dat redden met je inkomen? En wat vind je van de brandstofprijs? En dan leg ik uit wat de politieke gedachtegang daarachter is. En stel je hebt een kostbaar stukje gereedschap nodig. Zou je daar via social media aan kunnen komen? En wat zeg je in je functioneringsgesprek tijdens je stage?”
Op de ZMOK-school leerde hij het eerste kwartier van de dag doelen vast te stellen en in het laatste kwartier te evalueren en reflecteren. Dat neemt hij mee in de ontwikkeling van de nieuwe opleiding. “Ik heb zelf enorm geprofiteerd van het onderwijs. Daar mag ik nu wel wat voor teruggeven.”
Sleutels
“Facilitair medewerkers en ondersteunend personeel zijn de sleutels in een organisatie. Ze horen en zien dingen die docenten en managers niet zien. Ik zag hoe een conciërge werd uitgenodigd in de bespreking van problematiek bij niveau 1 studenten. Dat is echte waardering. Als het niet goed gaat met een student, betrek er dan eens een facilitaire medewerker bij om te horen wat zijn verhaal is.”

Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.