- blad nr 15
- 1-11-2017
- auteur K. Hagen
- In beeld
Monstertjes voor goed gedrag
Inger van de Water, juf in groep 7/8 van basisschool de Bloeiende Betuwe in Rhenoy gebruikt de app al een jaar of drie. “Aan het begin van het jaar bepaal ik samen met de leerlingen welk gedrag we willen belonen. Daar moet je goed over nadenken, want je kunt het positief motiveren ook overdrijven. Een paar jaar geleden konden kinderen met wel tien, twintig dingen punten scoren, nu heb ik dat beperkt tot maximaal vijf.”
Bij juf Inger verdienen kinderen punten voor hun avatar als ze hun agenda goed bijhouden of hun kastjes goed hebben opgeruimd. “De monstertjes zijn een leuke stimulans voor een positief klimaat in de klas, maar je moet het niet altijd gebruiken”, zegt ze. “Na een tijdje wil je dat kinderen positief gedrag laten zien, ook zonder dat ze daarvoor punten krijgen.”
Classdojo is gratis en juf Inger heeft nog niet gemerkt dat de makers proberen over te stappen op een betaald model. Het Amerikaanse bedrijf verzamelt wel gegevens over klassen op basis van het gebruik van de app.
classdojo.com