• blad nr 14
  • 1-10-2017
  • auteur L. Verheggen 
  • Column

 

Code Rood

In de week dat de tweede maandeditie van het Onderwijsblad verschijnt, staken we in het Haagse Zuiderpark voor meer salaris en minder werkdruk in het primair onderwijs. We eisen 900 miljoen euro extra voor de salarissen in de sector en nog eens 500 miljoen euro voor werkdrukvermindering.
Dat zijn enorme bedragen, maar het geld is nodig voor achterstallig onderhoud. Omdat Den Haag jarenlang mooi weer speelde door de investering van een miljard euro in de salarissen het plan Leerkracht uit 2007 op de begroting te laten staan en tegelijk via de nullijn op lerarensalarissen meer geld in te houden. Met alle gevolgen van dien voor de concurrentiepositie op de arbeidsmarkt voor hoogopgeleiden.
Het is ‘code rood’ voor onze sector, maar ook voor onze samenleving. Ik heb het hier vaker benoemd: Nederland is een kenniseconomie en die komt alleen tot bloei dankzij goed onderwijs. Te veel studiekiezers laten het onderwijs links liggen: ze hebben geen trek in een bescheiden salaris voor veel werk. De helden die nu nog op onze basisscholen werken, worden overvraagd. Een tekort aan leraren leidt tot grotere klassen. In combinatie met extra eisen die we aan ons onderwijs stellen, en het uitblijven van voldoende ondersteuning is het niet gek dat een kwart van de leraren in het primair onderwijs te maken krijgt met een burn-out. Het is domweg niet vol te houden.
Onze politici glimmen kamerbreed van trots omdat onze economie opkrabbelt. Dat is logisch, want groei betekent banen en banen betekenen inkomsten. Voor borstklopperij van regeringspartijen is het echter niet de tijd en de plaats. Niet zolang de wortels van het succes worden veronachtzaamd: zonder goed onderwijs geen solide economie en geen kennissamenleving. Wie de problemen onderwijsarbeidsmarkt vandaag niet goed oplost, is morgen een vandaal. Den Haag: help uzelf door onze leraren te helpen. Kom over de brug.
Liesbeth Verheggen, voorzitter AOb

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.