- blad nr 14
- 1-10-2017
- auteur J. van Aken
- Juridisch advies
School stopt met groepsplannen
De hoge werkdruk in het onderwijs komt mede door de hoeveelheid administratie. Om deze regeldruk te verminderen namen vijf basisscholen en een middelbare school deel aan de Operatie Regels Ruimen, een initiatief van het ministerie van Onderwijs en de werkgroep Regeldrukagenda PO. Basisschool De Oversteek in Liempde deed mee omdat “leerkrachten soms meer aan het administreren waren dan dat ze zich voorbereidden op goed onderwijs geven”, vertelt adjunct-directeur Henriëtte Smulders.
De Oversteek had veel baat bij het stappenplan van Operatie Regels Ruimen. “Bij ons veroorzaakten groepsplannen, vragen van externen en de administratie voor leerlingen die extra zorg nodig hebben de meeste werkdruk”, zegt Smulders. De school stopte met het maken van groepsplannen. “Je hoeft niet alles in een plan vast te leggen, het gaat erom dat een leerkracht nadenkt over wat zijn groep nodig heeft. Met externen overleggen we hoe we hen op een andere manier van de juiste informatie kunnen voorzien. En informatie over zorgleerlingen vinden we al op veel verschillende plaatsen in onze administratie.”
De maatregelen schelen nog niet in tijd en werkdruk, volgens Smulders. “Maar nu we geen groepsplannen meer maken, hebben leerkrachten wel lucht gekregen. En waar ze aanvankelijk sceptisch waren, zijn ze nu gaan geloven dat er iets kan veranderen op school.”
De ervaringen van De Oversteek en andere scholen zijn verwerkt in een toolkit voor andere scholen. De toolkit bestaat uit een stappenplan, video’s, tips en instructiekaarten en staat op leraar.nl/operatieregelsruimen (JvA)
Voor juridisch advies kunt u contact opnemen met het Informatie en Advies Centrum van de AOb: aob.nl -> service voor leden -> vragenformulier