• blad nr 14
  • 1-10-2017
  • auteur J. van Aken 
  • Juridisch advies

 

School stopt met groepsplannen

Vijf basisscholen en een middelbare school gingen met Operatie Regels Ruimen de regeldruk te lijf. Nu ligt er een ‘toolkit’ voor andere scholen.

De hoge werkdruk in het onderwijs komt mede door de hoeveelheid administratie. Om deze regeldruk te verminderen namen vijf basisscholen en een middelbare school deel aan de Operatie Regels Ruimen, een initiatief van het ministerie van Onderwijs en de werkgroep Regeldrukagenda PO. Basisschool De Oversteek in Liempde deed mee omdat “leerkrachten soms meer aan het administreren waren dan dat ze zich voorbereidden op goed onderwijs geven”, vertelt adjunct-directeur Henriëtte Smulders.
De Oversteek had veel baat bij het stappenplan van Operatie Regels Ruimen. “Bij ons veroorzaakten groepsplannen, vragen van externen en de administratie voor leerlingen die extra zorg nodig hebben de meeste werkdruk”, zegt Smulders. De school stopte met het maken van groepsplannen. “Je hoeft niet alles in een plan vast te leggen, het gaat erom dat een leerkracht nadenkt over wat zijn groep nodig heeft. Met externen overleggen we hoe we hen op een andere manier van de juiste informatie kunnen voorzien. En informatie over zorgleerlingen vinden we al op veel verschillende plaatsen in onze administratie.”
De maatregelen schelen nog niet in tijd en werkdruk, volgens Smulders. “Maar nu we geen groepsplannen meer maken, hebben leerkrachten wel lucht gekregen. En waar ze aanvankelijk sceptisch waren, zijn ze nu gaan geloven dat er iets kan veranderen op school.”
De ervaringen van De Oversteek en andere scholen zijn verwerkt in een toolkit voor andere scholen. De toolkit bestaat uit een stappenplan, video’s, tips en instructiekaarten en staat op leraar.nl/operatieregelsruimen (JvA)

Voor juridisch advies kunt u contact opnemen met het Informatie en Advies Centrum van de AOb: aob.nl -> service voor leden -> vragenformulier

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.