• blad nr 11
  • 17-6-2017
  • auteur . Overige 
  • Opinie

 

Beoordeling inspectie is niet fair

De manier waarop de onderwijsinspectie de kwaliteit van scholen beoordeelt pakt niet altijd eerlijk uit volgens Melissa Solleveld, intern begeleider op een openbare basisschool in Maassluis.

De eindtoetsen van groep 8 zijn weer afgenomen, beoordeeld en teruggestuurd naar alle betreffende basisscholen. Op deze uitslagformulieren wordt in een oogopslag duidelijk of een school boven- of ondergemiddeld scoort, vergeleken met de rest van het land. Als school mag je hier enigszins van afwijken, dit ligt aan het leerlinggewicht van de hele school.
Let op: niet het leerlinggewicht van de betreffende groep 8, nee, van de gehele school! Dit kan in het voordeel van de school werken, maar in mijn geval, ik ben intern begeleider op een openbare basisschool te Maassluis, werkt het flink tegen ons. Wij zijn namelijk gevestigd in een vernieuwde wijk. We krijgen steeds minder gewichtenleerlingen binnen, maar in de bovenbouw zitten nog genoeg leerlingen die wel extra meewegen.
Het leerlinggewicht wordt bij toelating vastgesteld. Een leerling wordt ingedeeld in categorie 1, 2, of 3.
De ouders van leerlingen in categorie 1 hebben maximaal basisonderwijs behaald. Voor ouders in categorie 2 geldt dat zij maximaal lbo/vbo of vso-zmlk gevolgd hebben. Ouders in categorie 3 hebben een opleiding gevolgd in andere delen van het voortgezet onderwijs of in het hoger onderwijs. Voor leerlingen met een hoger leerlinggewicht (categorie 1 of 2) wordt meer geld beschikbaar gesteld, omdat het ministerie ervan uitgaat dat deze leerlingen meer aandacht en begeleiding nodig hebben.
Hoe lager het leerlinggewicht, des te lager is volgens de onderwijsinspectie het verwachte schoolniveau in het vervolgonderwijs. Momenteel hebben wij een groep 8 met verschillende leerproblemen. Zo zit er een jongen in de klas met dyscalculie en een leerstoornis NAO de afkorting staat voor niet anders omschreven, twee meiden met dyslexie, twee jongens die pas een paar jaar in Nederland wonen en een jongen met een stoornis in het autismespectrum.
Het is goed dat er een landelijk gemiddelde gesteld wordt, waar we ons als scholen enigszins aan dienen te conformeren. Maar we moeten de lat voor leerlingen niet hoger leggen dan voor hen haalbaar is.
Als ik bij de inspectie zou werken, dan zou ik per leerling uit groep 8 bekijken hoe de ontwikkeling is geweest, in de loop van alle jaren op school en hoe de ontwikkeling zich heeft doorgezet tot de eindtoets van groep 8. Dit laat zien of de leerling binnen zijn of haar eigen mogelijkheden de juiste groei heeft doorgemaakt.
Nu lijkt het alsof de inspectie verwachtingen stelt voor de leerlingen uit groep 8 die absoluut niet altijd waargemaakt kunnen worden. Onder de norm of niet, een school kan leerlingen een enorme ontwikkeling hebben laten doormaken. Het is belangrijk dat gekeken wordt naar de gehele lijn.
Scholen op deze cijfers zwart op wit beoordelen, is wat mij betreft absoluut niet fair.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.