• blad nr 11
  • 17-6-2017
  • auteur J. van Aken 
  • Juridisch advies

 

Samen master met een teambeurs

Naast de lerarenbeurs is er sinds kort ook de ‘teambeurs po’. Deze beurs is bestemd voor minimaal twee leraren van een school of schoolbestuur in het primair onderwijs die samen een masteropleiding volgen.

Het ministerie van Onderwijs stelt via de teambeurs voor het primair onderwijs vanaf komend schooljaar subsidie beschikbaar om twee of meer leraren in het primair onderwijs samen een master te laten volgen. Zowel studie- als vervangingskosten worden vergoed. Het doel van de teambeurs is meer leraren een masteropleiding te laten volgen. “Het doel is kennisverspreiding binnen de school te stimuleren en verdere invulling te geven aan teamleren”, mailt een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs.
Daarom is een zogeheten ‘schoolontwikkelingsvraag’ het uitgangspunt voor de gezamenlijke studie. “Bijvoorbeeld hoe zorg je voor een veilig schoolklimaat, of een plan voor het gebruik van ict in het onderwijs en een doorlopende leerlijn voor ict-vaardigheden”, aldus de woordvoerder. Bij de aanvraag geeft een team aan met welk doel ze de masteropleiding gaan volgen en hoe ze de verworven kennis op hun school gaan inzetten. Hier krijgen de leraren na de master gedurende een jaar vier uur per week voor vanuit de subsidieregeling. Ook is er per school maximaal 5.000 euro beschikbaar om niet-studerende teamleden te betrekken bij de schoolontwikkeling. Het geld kan bijvoorbeeld worden besteed aan masterclasses of aan een coach die verandering in de school te begeleidt.
Leraren, de schoolleider en het bestuur dienen samen een aanvraag in voor de teambeurs po. De huidige aanvraagperiode loopt tot 15 oktober 2017. Ook kunnen schoolbesturen een subsidie van maximaal 150.000 euro aanvragen om samen met een hogeschool of universiteit een nieuwe masteropleiding te ontwikkelen.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.