• blad nr 11
  • 17-6-2017
  • auteur R. Sikkes 
  • Redactioneel

Dinsdag 27 juni: kom naar Den Haag!  

Scholen later open op actiedag PO-front

Bonden, schoolleiders, besturen en POinactie roepen alle scholen in het primair onderwijs op dinsdag 27 juni het eerste uur de deuren dicht te houden. De actievoerders, verenigd in het PO-front, vragen scholen die dag tenminste twee vertegenwoordigers te sturen naar een manifestatie in Den Haag. In een petitie vragen de partijen maatschappelijke steun voor grote extra investeringen in het onderwijs.

Het actietraject in het primair onderwijs bestaat uit drie delen. Dinsdag 27 juni gaan de scholen een uur later open om de problemen in het primair onderwijs zichtbaar te maken. Diezelfde dag is er een manifestatie in Den Haag, waar een petitie wordt overhandigd aan de politieke partijen. De petitie is bedoeld om zo breed mogelijk maatschappelijke steun te krijgen voor investeringen in het primair onderwijs. Teken die en vraag ook collega’s, ouders en kennissen om die te onderschrijven!
Het PO-front, het samenwerkingsverband van POinactie, bonden, schoolleiders en besturen, roept alle scholen in het primair onderwijs op dinsdag 27 juni het eerste uur de deuren dicht te houden. Iedereen doet dus mee. Actiesuggesties voor die dag vind je op de website pofront.nl.
Wij vragen alle scholen in het primair onderwijs dinsdagmiddag 27 juni tenminste twee vertegenwoordigers af te vaardigen naar de manifestatie in Den Haag waar de petitie aan de politiek wordt overhandigd. Kom dus naar Den Haag! Op actiesite kan je je opgeven, zodat we weten hoeveel scholen er meedoen en hoeveel mensen er komen.

Teken de petitie
Beste collega’s
Al een tijd zijn wij in het primair onderwijs bezig met een grote actie. Samen met POinactie, collega-onderwijsbonden, schoolleiders én schoolbesturen voeren we campagne om meer te investeren in primair onderwijs. Het is een breed en uniek samenwerkingsverband dat een nieuw kabinet duidelijk moet maken dat een forse financiële inhaalslag nodig is. Voor goed onderwijs en een aantrekkelijk beroep. Voor een lagere werkdruk en een beter salaris.
We beginnen zo bij primair onderwijs, maar met onze eigen AOb-actie #ikverdienmeer gaat het over alle sectoren. In alle sectoren is de werkdruk hoog en blijft het salaris na jaren nullijn ver achter bij de markt. Met een lobby in Den Haag en actie op de scholen willen wij een meerjaren-investeringsplan op tafel krijgen. Zodat de hele onderwijssector weer gezond wordt. Een sector waar mensen graag willen werken.
Voor dit moment vraag ik jullie om de gezamenlijke actie in het primair onderwijs waarover wij jullie op deze pagina’s verder informeren voluit te steunen, ook als je in een andere onderwijssector werkt. Teken de petitie! En voor de leden in het primair onderwijs: maak van 27 juni een zinderende actiedag, eerst op school en daarna met een afvaardiging op de manifestatie in Den Haag.
Liesbeth Verheggen
Voorzitter Algemene Onderwijsbond

Wat is het PO-front?
Het PO-front is een uniek en breed samenwerkingsverband en bestaat uit de volgende mensen en organisaties: Thijs Roovers (POinactie), Jan van de Ven (POinactie), Liesbeth Verheggen (Algemene Onderwijsbond), Petra van Haren (Algemene Vereniging Schoolleiders), Loek Schueler (CNV Onderwijs), Jillis Veenstra (Federatie van Onderwijs Vakverenigingen), Han Busker (FNV), Rinda den Besten (PO-raad).

Staken?
Nu nog niet. Maar als de politiek niet reageert op de acties, kan dat er wel van komen. AOb-leden krijgen dan een stakingsuitkering. Zijn jouw collega’s nog geen lid? Wanneer zij nu voor tenminste één jaar lid worden krijgen zij ook een stakingsuitkering.

AOb-actie #ikverdienmeer
Naast deelname aan de acties in het primair onderwijs, loopt de AOb-actie #ikverdienmeer waarin wij een investeringsplan voor alle onderwijssectoren eisen. De informatie daarover vind je op de AOb-website. Hang de raambanner op en deel dat via social media. Je kunt deze downloaden op de actiepagina van de AOb-site.


Minderwaardigheidscomplex
Taco Keulen, voorzitter college van bestuur van schoolbestuur Agora in Zaandam.

"Het primair onderwijs heeft zich een beetje een minderwaardigheidscomplex laten opdringen. Dit onderwijs heeft jarenlang gedreven op de inzet en goede wil van leerkrachten en het is nu tijd dat daar een marktconform salaris en een verlaging van de werkdruk tegenover komen te staan.
Aan die werkdruk kunnen wij als bestuur al het nodige doen, met goede planning en organisatie en dat doen we ook. Maar het belangrijkste is toch: meer handen in de klas, zodat je het werk en de extra klussen over meer mensen kunt verdelen. Zodat leerkrachten niet langer het gevoel krijgen dat ze tekort schieten omdat ze zelf niet alle bordjes in de lucht kunnen houden. Maar die extra handen kunnen we alleen betalen met meer bekostiging.
Of we als bestuur onze leerkrachten bij een eventuele staking gaan doorbetalen, is een lastige juridische zaak. Het zou ons een claim kunnen opleveren voor onrechtmatige besteding van onderwijsgeld. Ik denk dat betaling toch een kwestie wordt voor de vakbonden en hun stakingskassen. Maar laten we hopen dat het niet zo ver komt. Leerkrachten willen ook niet echt staken: ze willen gewoon goed onderwijs aan hun leerlingen kunnen geven."

Misbruik
John Hinten, conciërge van de Vrije School in Almere.

"Als ondersteuner probeer ik leerkrachten zoveel mogelijk werk uit handen te nemen, zodat zij ongestoord hun werk kunnen doen. Dat levert bij mij wel werkdruk op, maar goed: dat doe ik zelf, want ik zeg nergens 'nee' tegen. Dus beantwoord ik bijvoorbeeld vragen van kinderen, van leerkrachten en van ouders. En volgend jaar komt er een klas bij, dus ben ik nu bezig om 22 kasten te maken. Daarnaast hebben we een interne verhuizing van kantoren en een spreekruimte en deze zomervakantie komen ze het dak vervangen dat al twintig jaar lekt ik ben nu bezig met de planning daarvoor. Als onderwijsondersteuner ben je het cement tussen de stenen, zeg ik altijd maar.
Als oop'er heb je geen hoog salaris, maar ook leerkrachten verdienen best meer. Als ik het basisonderwijs vergelijk met het voortgezet onderwijs, lijkt me dat lesgeven in het basisonderwijs zelfs meer energie kost dan in het voortgezet onderwijs. Omdat hier de verschillen tussen de groepen zo groot zijn: je hebt leerlingen uit groep acht, maar ook kleuters die je nog alles moet uitleggen. Gelukkig zijn de leerkrachten hier op school razend enthousiast, maar dat is eigenlijk oneerlijk: er wordt misbruik gemaakt van hun enthousiasme.
Of ik mee zal doen met een eventuele staking? Dat zal ik aan de directrice vragen. Als ik hier op school nodig ben, blijf ik hier. En anders staak ik mee."

Verantwoordelijkheid
Mark van Greevenbroek, leerkracht groep 6 van Daltonschool Rijnsweerd in Utrecht.

"Ik ben blij dat er nu eens serieus actie wordt gevoerd voor leerkrachten in het basisonderwijs. Want die lieve leerkrachten werken altijd maar door, vangen elke dag de klas weer op en proberen in te spelen op de individuele behoeften van de leerlingen. Maar er komt steeds meer op ons bordje te liggen: we moeten seksuele voorlichting geven, we moeten de leerlingen 21st century skills bijbrengen en er wordt soms verwacht dat we een deel van de opvoeding overnemen.
We zijn bezig met allerlei vernieuwingen, zonder dat we daar extra tijd voor krijgen. Er wordt verwacht dat we alles vastleggen en verantwoorden. Ik zit de helft van de tijd achter mijn computer.
Ik vind het salarisverschil met het voortgezet onderwijs vreemd. Ik ben hier veel bezig met pedagogische aspecten van het leraarschap, die heb je in het voortgezet onderwijs veel minder. En in het voortgezet onderwijs ben je specialist in één vak, terwijl ik dat moet zijn in alle vakken. Als je kijkt naar wat er van ons gevraagd wordt, en welke verantwoordelijkheid er op onze schouders rust, denk ik dat ons salaris op één lijn zou moeten liggen met dat in het voortgezet onderwijs. Ik hoop echt dat dat signaal nu eens doorkomt bij de politiek."

Multitasken
Petra van der Voort, moeder van Cas en Tika, leerlingen op OBS Tuindorp in Utrecht:
"Ik werk als HR-manager in het bedrijfsleven en ik hoor in de media dat veel leerkrachten het werk voor de klas fantastisch vinden, maar dat ze zoveel tijd kwijt zijn met rapporteren. Daar zal een gedeelte van hun werkdruk uit voortkomen, denk ik. De passie van leerkrachten is natuurlijk ook om met kinderen bezig te zijn en niet met formuliertjes.
Ik vind het vreemd dat leerkrachten in het voortgezet onderwijs in een hogere salarisschaal zitten dan hun collega's in het basisonderwijs. Misschien zouden leerkrachten in het basisonderwijs juist meer moeten verdienen: in het voortgezet onderwijs hoef je maar van één vak echt verstand te hebben, in het basisonderwijs moet je multitasken.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.