• blad nr 11
  • 17-6-2017
  • auteur K. Hagen 
  • Redactioneel

 

Kort nieuws

‘Scholen moeten werving afstemmen’
Schoolbesturen moeten afspraken maken zodat ze niet tegen elkaar hoeven op te bieden om docenten te werven. Dat antwoordde demissionair staatssecretaris Dekker van Onderwijs op 8 juni op Kamervragen van de SP. Die partij wilde weten wat Dekker vindt van de personeelsadvertentie van het Andreas College in Katwijk waarin leraren een welkomstpremie wordt geboden van tienduizend euro.

AOb wil andere bekostiging mbo
De bekostiging van het mbo moet op de schop. ‘De perverse prikkels moeten eruit’, aldus AOb-bestuurder Tamar van Gelder vorige maand in een brief aan Kamerleden voorafgaand aan een debat. De bekostiging is nu afhankelijk van de snelheid waarmee een mbo-student zijn diploma haalt. ‘Het leidt ertoe dat instellingen geprikkeld worden om de student te adviseren de veilige route te kiezen’, aldus Van Gelder. ‘Het is funest voor het bieden van gelijke kansen.’

Geen extra geld voor achterstanden
Demissionair staatssecretaris Sander Dekker voert de nieuwe CBS-indicator ter bepaling van onderwijsachterstanden niet in. In schooljaar 2018-2019 blijven scholen de huidige gewichtenregeling gebruiken. Dat laat Dekker de Tweede Kamer weten. De PO-raad is teleurgesteld. ‘Het probleem is dat er inmiddels zo weinig budget is, dat herverdelen van de huidige middelen over een grotere doelgroep onverantwoord is.’

Twijfels over ‘hybride’ docent
Ze hebben een gewone baan, maar staan ook één of twee dagen voor de klas: kunnen ‘hybride’ docenten ervoor zorgen dat het lerarentekort kleiner wordt? De AOb heeft zijn twijfels. Eén op de vijf hoogopgeleiden zou best in deeltijd voor de klas willen staan, stelt Marius Bilkes, initiatiefnemer van de projectgroep ‘Hybride Docent’. Volgens hem blijven meer leraren voor het onderwijs behouden als ze er iets naast kunnen doen. De AOb juicht deze oplossing niet toe.
“Lesgeven is een vak”, zegt woordvoerder Thijs den Otter. “Het is niet iets wat je er zomaar even bijdoet.” (HOP)

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.