• blad nr 10
  • 3-6-2017
  • auteur R. Voorwinden 
  • Aan de telefoon

 

Spinners in de klas

Cathelijne Wildervanck, directeur Adhd-centrum Nederland

De hele klas heeft een spinner, zo’n speelgoedje dat ronddraait tussen duim en wijsvinger. Maar helpen die dingen nu?
"Het ene kind vindt ze heel plezierig, om lekker mee te draaien en te friemelen. Daar wordt dat kind dan rustig van. Andere kinderen worden er juist heel onrustig van."

Vooral leraren worden er onrustig van.
"Ja, dat is grappig. Want ik geef zelf ook wel eens les, aan volwassenen en die zijn dan ook vaak met allerlei andere dingen bezig, zoals hun tablet. Mijn eerste gedachte is dan vaak: ik sta hier toch niet voor je-weet-wel te praten? Maar ik weet ook dat je bij het luisteren maar een heel klein deel van je brein gebruikt. Dat brein raakt dan onderprikkeld en gaat op zoek naar reuring."

En dat zijn de spinners.
"Die kunnen zo werken, ja. Vroeger op school ging ik zelf droedels tekenen, of het spel 'kamertje verhuren' spelen met mijn buurvrouw. Dat hielp ook."

Dus spinners werken soms wel.
"Laat ik het zo zegen: als spinners zouden helpen bij adhd, dan konden we morgen de Ritalin afschaffen."

Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.