• blad nr 8
  • 22-4-2000
  • auteur R. Voorwinden 
  • Redactioneel

 

Pabo-plus

De hogeschool van Utrecht, de hogeschool Domstad, de Marnix academie en de hogeschool Helicon (een pabo voor vrije Scholen) starten samen een zogenaamde pabo-plusopleiding. De studenten kunnen vanaf hun tweede leerjaar aan de pabo een tweedegraads lerarenopleiding volgen in de vakken Nederlands, wiskunde of aardrijkskunde. Ze volgen die tweedegraadslessen dan naast de pabo-studie. Na vier jaar is de pabo klaar, in het vijfde studiejaar wordt de tweedegraadsopleiding afgerond. Volgens Lucie Schipper van de hogeschool van Utrecht is de plusopleiding een manier om afgestudeerden breder inzetbaar te maken. 3En de Rplus1 werkt aan beide kanten. Als de afgestudeerden op de basisschool gaan lesgeven, weten ze beter wat de toekomst is voor hun leerlingen. En als ze les gaan geven in het voortgezet onderwijs weten ze beter wat eraan vooraf ging. Dat is goed omdat in de huidige praktijk in het voortgezet onderwijs bijvoorbeeld nog te weinig gebruik wordt gemaakt van de vaardigheden rond zelfstandig werken die de leerlingen van de basisschool hebben meegekregen.2 Ook zou een bredere opleiding van de studenten meer mogelijkheden bieden voor functiedifferentiatie in het onderwijs. 3Het voortgezet onderwijs zit op dit moment nog helemaal dichtgetimmerd en dat is een gemiste kans. Het werk kan best wat meer verdeeld worde«3¿

Dit bericht delen:

© 2026 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.