• blad nr 9
  • 20-5-2017
  • auteur J. van Aken 
  • Meer voor elkaar

 

Aandacht voor ondersteuners

Wie zelf aan het roer van zijn loopbaan staat, heeft meer plezier in zijn werk. Dit jaar krijgt het onderwijsondersteunend personeel extra aandacht van de AOb op dit punt. “Mensen kunnen meestal meer dan ze denken”, zegt AOb-hoofdbestuurder Rob Hommen.

Weet je uit eigen ervaring dat je meer kunt dan je dacht?
“Dat kun je wel zeggen. Ik was vroeger sommelier in de top-horeca: in bedrijven van tussen de één en de drie Michelin-sterren. Maar ik dacht dat ik meer in mijn mars had. Dus studeerde ik elf jaar in de avonduren voor wiskundedocent. En overdag voor de klas. Nu werk ik alweer sinds 2014 voor de AOb.”

Wat een geswitch.
“Inderdaad, van ‘beroepsalcoholist’ naar hobbydrinker. Een wijntje waardeer ik nog steeds op zijn tijd. Maar het werk dat ik sindsdien doe is stukken leuker dan praatjes over wijn en eten houden bij mensen aan tafel.”

Vorig jaar bleek uit een onderzoek dat het merendeel van de 26 duizend onderwijsondersteuners in het middelbaar onderwijs behoorlijk tevreden is. Waarom moeten zij dan ook in beweging komen?
“Je moet verder kijken dan de dag van vandaag. Het gaat er juist om dat je tot je pensionering plezier in je werk blijft beleven. De wereld om je heen verandert en jij kan maar het beste mee veranderen. Kansen pakken die zich voordoen. Je bent zelf aan zet voor je eigen professionalisering binnen of buiten de organisatie waar je nu werkt.”

In dat rapport stond ook dat de werkdruk hoog is.
“Dat klopt. Als een onderwijsondersteuner er een dagje niet is, moet hij die week hetzelfde werk doen in vier, in plaats van in vijf dagen. Taken worden vaak niet overgenomen. De ondersteuner is nog te vaak het stiefkind onder de collega’s.”

Hoe ontwikkelt de werkgelegenheid voor oop’ers zich?
“Moeilijk te zeggen. In krimpregio’s zien we nu al steeds meer taken bij steeds minder mensen. Daarnaast zien we grote verschillen. De ene school huurt liever externe mensen in voor bijvoorbeeld allerlei technische klusjes. Andere scholen zetten daar liever eigen mensen op.”

Wat organiseert de bond dit jaar zoal voor deze groep?
“Bijeenkomsten over hoe je als ondersteuner kan sleutelen aan je takenpakket om je werk interessanter te maken en je loopbaanmogelijkheden te vergroten. De eerste bijeenkomst was begin mei. Er volgen bijeenkomsten in juni in Utrecht en Arnhem en in oktober in Groningen. We organiseren deze workshops overigens samen met Voion en FNV Overheid. De bijeenkomsten maken deelnemers in acht stappen bewuster van hun wensen, dromen en mogelijkheden. Daar actief mee aan de slag gaan, geeft energie. Daarnaast komen er dit najaar workshops over veiligheid op scholen. Opstootjes buiten de lokalen komen doorgaans het eerst op het bordje van oop’ers. Die hebben behoefte aan handvatten om met conflicten om te gaan.”

Hoopt de AOb ook nog wat te leren op die bijeenkomsten?
“Natuurlijk. Het onderzoek dat vorig jaar werd gepubliceerd was een eerste stap. We zullen nu op de komende bijeenkomsten ook goed luisteren naar waar de leden in de praktijk tegenaan lopen als ze aan hun takenpakket willen sleutelen en hun loopbaan beter vorm willen geven. Allicht dat we onze bevindingen mee kunnen nemen naar de cao-onderhandelingstafel.”

{voor de bolletjes}
Ook naar een oop-bijeenkomst?

Ga voor aanmelden en meer informatie naar aobevents.nl

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.