• blad nr 9
  • 20-5-2017
  • auteur J. van Aken 
  • Redactioneel

Geen vacatures, toch sollicitaties 

Altijd plek voor talentvolle docenten

Leraren kunnen altijd solliciteren bij Helicon voor groen (v)mbo. Ook als er geen vacatures zijn, neemt de onderwijsinstelling regelmatig jonge docenten aan in het Talentlab.

Je kunt beter vragen wat docent personeelsmanagement Bart van Uden (30) niet doet op zijn school, Helicon Tilburg. Hij somt op: “Ik ben onder meer coach van derdejaars mbo-studenten, coördinator Lob (loopbaanoriëntatie- en begeleiding) en lid van de excellentiewerkgroep en de examencommissie.” En hij nam deel aan het Talentlab van Helicon, net als collega Evelien Louwers (28). Zij is docent toegepaste biologie en eco&wildlife bij Helicon Geldermalsen en combineert het lesgeven met een kleinkunstopleiding en het maken van een voorstelling. Louwers ziet raakvlakken. “Een goede les is als een voorstelling: een verhaal met een begin en eind, je hoeft niet alle details te onthouden, maar ze leveren wel een bijdrage aan de rode draad”, lacht ze.
Precies deze combinatie van lesgeven met andere zaken, is kenmerkend voor de docenten in het Talentlab van Helicon. “Jonge leraren willen niet alleen twintig lessen geven; ze zoeken een leuke baan waarin ze zich kunnen ontwikkelen”, vertelt Guido Voets, stafmanager HR bij Helicon Opleidingen voor groen onderwijs. Daarom draait nu voor het tweede schooljaar het Talentlab. “Enerzijds om ons als werkgever te onderscheiden, anderzijds om docenten met een andere professionele houding aan te trekken. Helicon wil een aantrekkelijke werkgever zijn voor docenten die willen samenwerken, ondernemend zijn, zelf willen leren en zin in vernieuwingen hebben”, zegt Helicon-bestuurder Gijs de Bont.
De kern van het Talentlab is dat Helicon het hele jaar door leraren werft, ook als er geen vacatures zijn. Docenten worden soms bovenformatief aangesteld. Ze vallen in, kunnen zich ontwikkelen als docent, extra taken en projecten doen of bijvoorbeeld een studie afronden. “Veel scholen werven in mei en juni omdat het idee is dat docenten alleen in de zomer van baan wisselen. Maar tussen november en maart hebben we de tijd om rustig gesprekken te voeren en goede keuzes te maken. Daardoor stromen medewerkers eerder in en kunnen ze zich rustig voorbereiden op het nieuwe schooljaar”, legt Voets uit.

Experimenteren
Louwers betwijfelt of ze zonder het Talentlab een baan bij Helicon had gekregen. Ze haalde haar bevoegdheid via een educatieve minor van een half jaar tijdens haar bachelor biologie. Na haar master ecologie solliciteerde ze bij Helicon. “De feedback was dat ik weinig uren voor de klas had gemaakt. Daarom verwezen ze me naar het Talentlab.” Vorig schooljaar werkte ze een dag per week voornamelijk aan nieuw lesmateriaal. “Ik heb een project ontwikkeld waarbij tweede- en derdejaars studenten samen milieu-effectrapportages maken. Sinds de zomervakantie werk ik drie dagen en draai ik dit project zelf.”
Van Uden kreeg na zijn afstudeerstage als docent omgangskunde een gesprek bij het Talentlab aangeboden. “Omgangskunde is geen veelgevraagde bevoegdheid, daardoor was het even zoeken naar een werkplek”, zegt Van Uden. Die werd gevonden als coach en studieloopbaanbegeleider in Helmond en Tilburg. “Dit schooljaar werk ik in Tilburg als docent personeelsmanagement, vanuit mijn eerdere werkervaring in de werving en selectie.”
“Vrijheid om te experimenteren”, vat hij de voordelen van het Talentlab samen. “Ik kreeg de tijd om uit te zoeken of het vmbo of mbo het beste bij mij past.” Ook organiseerde hij samen met collega’s intervisiebijeenkomsten voor het Talentlab. “Een theatergroep trainde ons in lastige situaties met leerlingen in de klas en ik organiseerde een avond over omgaan met autisme.” Ook biedt het Talentlab kansen om nieuwe taken op te pakken. “Mijn functie als Lob-coördinator komt daaruit voort. Als je als regulier docent start, blijft het bij lesgeven.”

Betere docent
Het Talentlab bevalt Helicon goed. Voets merkt dat ze een ander type docent binnenkrijgen. “We trekken goede leraren aan die snel inzetbaar zijn op de scholen. Ze denken mee en zijn flexibel. Soms starten ze met een contract voor twee dagen en breiden we dat uit zodra er een vacature is.” Ook heeft Helicon niet zo’n last van het lerarentekort. “Docenten zijn via het Talentlab al in huis, dan hoef je niet acuut op zoek zodra er ergens een iemand uitvalt”, verklaart Voets.
Alleen weet je van tevoren niet of je een docent Nederlands of biologie nodig hebt. Hoe match je Talentlab-docenten met vacatures? “Onze ervaring is dat iemand die graag bij ons wil werken altijd wel een plek vindt. Daarbij zijn er tekorten voor bijvoorbeeld docenten techniek, Engels en wiskunde, dus die nemen we door het jaar heen gewoon aan.” De Bont vult aan: “De eerste vraag aan een cultuurwetenschapper is of hij bereid is zijn bevoegdheid wiskunde te halen. Daarnaast is er meer te doen dan lesgeven: samenwerking met bedrijven, leerlingbegeleiding en allerlei projecten.”
De kosten vallen mee door de kleine contracten en het lage aantal medewerkers dat bovenop de formatie aangesteld is. “De twee ton op de begroting gebruiken we niet volledig”, weet De Bont. “Het levert ook geld op doordat docenten volledig ingewerkt zijn bij de start van het schooljaar. Als docenten laat zijn aangenomen, zie je ze regelmatig de herfstvakantie niet halen”, weet Voets.
Ook Louwers bereidde zich via het Talentlab voor op lesgeven in het mbo. “Mijn aandacht ging uit naar een betere docent worden en de mbo-student en -lesstof leren kennen. Heel waardevol waren de begeleiding van mijn coach en de bijeenkomsten met andere startende collega’s. Dankzij het Talentlab ben ik een betere docent dan wanneer ik gewoon was begonnen met lesgeven.”

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.