- blad nr 22
- 15-12-2001
- auteur . Overige
- Baanbrekers
Dagboek van Marjolijn van Son
Collega-zij-instromer Koos komt vanmiddag filmen bij mij in de klas. Een reken- en een schrijfles worden vastgelegd voor het nageslacht en voor de opleiding. Zij-instromers moeten namelijk kunnen bewijzen dat zij de kerncompetenties van het leraarschap beheersen. Met een videocamera kun je goed je voorbereiding, de les zelf en de reflectie op de les vastleggen. Koos staat een paar dagen per week in groep 4 op een witte school in Osdorp. Hij vindt het leuk om eens op een andere school te kijken en om mij aan het werk te zien.
Bij het bekijken van de opnamen viel mij op dat je heel duidelijk kunt zien dat net twee groepen zijn samengevoegd. Een aantal kinderen is al wel aan mijn manier van werken gewend en de rest nog duidelijk niet.
Woensdag 14 november
We zijn er vroeg bij dit jaar. Mijn duocollega Debbie en ik gaan op pad voor sinterklaascadeautjes voor onze klas. De speelgoedfolders liggen uitgestald op tafel, maar vooraf op papier iets uitzoeken... nee, wij zijn meer van het veldonderzoek en snel bedenken we de optimale route met de meeste speelgoedwinkels. We zijn op zoek naar iets wat de kinderen kunnen doen als ze klaar zijn met zelfstandig werken. In de eerste winkel (dicht bij school) slagen we meteen. De cadeautjes worden nog voor ons ingepakt ook, morgen zijn ze klaar.
Als we de winkel uitlopen, komt er net een groepje van de naschoolse opvang voorbij met - natuurlijk - een paar kinderen uit onze groep. "Hoi juf." "Ja, tot morgen." Oh, wat voelen wij ons betrapt.
Donderdag 15 november
Een van de weinige vakken die ik nog moet volgen is educatief ontwerpen. Het wordt gegeven door een jonge docent met een 'Herman Finkers'-accent. Daar word ik meteen al vrolijk van. We bespreken de theorie achter educatief ontwerpen en het (gewenste) effect van een pakkende lesopening. Als hij ook nog met grappige voorbeelden komt die direct te gebruiken zijn, ga ik met een voldaan gevoel weer naar huis. Het gebeurt niet vaak dat je iets op de opleiding hoort wat je direct de volgende dag op school kunt gebruiken. Daar zouden meerdere docenten een voorbeeld aan mogen nemen!
Maandag 26 november
De intern begeleider zou bij mij in de klas komen observeren hoe het gaat. Ik begrijp haar reden als ze vertelt waarom ze niet kon komen. Haar assistentie was nodig in groep 3 (ook een groep van dertig na de verdeling van groep 3/4). Toch vind ik het jammer. Ik heb het gevoel dat het best lekker gaat bij mij in de groep en soms heb je even wat bevestiging nodig. In eerdere observatiegesprekken kwamen bovendien altijd dingen naar voren waarmee ik zelf weer aan de slag kon. En dat proces staat nu een beetje stil.
Donderdag 29 november
Vandaag film ik bij Koos in de klas. Hij valt in in een groep 4 die hij niet kent. Het valt mij op dat hij een gezellige sfeer weet te creëren. De momenten tussen de verschillende vakken vult hij met grappige ontspanningsoefeningetjes. Ook de rekenles over herhaald optellen is aan een leuk verhaal opgehangen (dat kan ik mooi hergebruiken). Zelf vindt hij dat hij vaak als politieagent moest optreden. Dat viel nogal mee, leek mij.
's Avonds gaan we naar de opleiding. We halen Steef en Patricia op en belanden meteen in de file. We hebben het de vorige week ook al gehad over file versus trein. Met de auto is heen meestal een ramp, maar de terugreis verloopt altijd lekker snel. Deze week valt het treinen sowieso af: alles staat deze week al vast rondom Amsterdam CS en Muiderpoort.
Vrijdag 30 november
Het is weer borreltijd met de collega's. Hoe later de middag/avond des te beter de gesprekken. Op inhoudelijk gebied komen we met een klein clubje verder dan tijdens een bouw-vergadering.