• blad nr 3
  • 11-2-2017
  • auteur R. Voorwinden 
  • Redactioneel

Blij met het lerarenregister 

‘Je kunt er zo veel rechten aan ontlenen’

Leerkrachten Astrid Kinket-Memel en Nick de Vos hebben een eigen website gemaakt ter ondersteuning van het lerarenregister. “Door zo’n beroepsregister sta je sterker.”

Nee, ze worden niet gestuurd door de AOb of de Onderwijscoöperatie. En ze hebben zelf ook geen financieel belang bij het lerarenregister. Nick de Vos en Astrid Kinket-Memel zijn twee leraren die doodgewoon blij zijn met dat register. Daarom hebben zij de website wijzijnvoorhetlerarenregister.nl in de lucht gebracht.
“We wilden ook eens een positief geluid laten horen”, zeggen Kinket-Memel en De Vos. “Want wij zijn juist ontzettend blij met het lerarenregister. We hebben ons meteen ingeschreven.”
Beide leraren werken onder andere aan Roc Mondriaan in Den Haag, bij de opleiding verpleegkunde. Vanuit die opleiding hebben ze gezien wat een register, zoals het BIG-register in de gezondheidszorg, kan betekenen voor een beroepsgroep.
“Door zo’n register sta je sterker”, zegt De Vos. “Als verpleegkundige krijg je duidelijke rechten, waar anderenzoals leidinggevenden niet aan kunnen tornen. En je kunt ook met elkaar een vuist maken naar de politiek. Dat werkt zo voor verpleegkundigen en artsen, maar ook voor advocaten en accountants. Dus waarom zou het voor leraren anders zijn?”
De twee docenten noemen de voordelen van het lerarenregister nog eens op hun website. Zoals het feit dat je als leraar voortaan zelf bepaalt welke scholing je volgt. “De scholingsuren waar je vanuit de cao recht op hebt, worden soms ingevuld met een teamdag. En het onderwerp van die dag wordt dan vaak bepaald door de schoolleiding”, zegt Astrid Kinket-Memel. “Maar soms heb je als leraar behoefte aan heel andere scholing.”
Het register vormt ook een stok achter de deur voor je leidinggevende, zegt De Vos. “Je leidinggevende kan niet meer zeggen dat er geen tijd of geld is voor jouw scholing of opleiding. Dat is gewoon verplicht: jij moet immers je scholingspunten kunnen halen.”
Het mooie van een register is ook dat je je gevolgde scholing centraal kunt bijhouden. “Veel scholen hebben daar een eigen administratie voor, maar die gegevens ben je kwijt als je naar een andere school overstapt”, vertelt De Vos.
En natuurlijk: het zelf invullen van je gevolgde scholing kost even wat werk. “Volgens tegenstanders is dat een enorme rompslomp, maar dat klopt echt niet. Geloof me: Ik heb het gedaan, en je bent er zo mee klaar. En dan heb je het voor de rest van je loopbaan vastgelegd.”

Fel
Tegenstanders van het register halen er vaak van alles bij om hun gelijk te halen, merken Kinket-Memel en De Vos. “Een van de argumenten is bijvoorbeeld: wij hebben geen register nodig, doe ons eerst maar kleinere klassen. Maar die beide zaken hebben helemaal niets met elkaar te maken. Je zou zelfs kunnen redeneren dat we door een register als beroepsgroep sterker staan. Waardoor we bij de politiek beter onze wens voor kleinere klassen kunnen laten horen.”
De beide leraren zijn op Twitter behoorlijk aangevallen door de tegenstanders van het register. De Vos: “Wij zouden zijn gestuurd door de AOb of de Onderwijscoöperatie. Maar dat is niet het geval. En tegenstanders hadden ontdekt dat ik naast mijn werk als leerkracht een bedrijfje heb dat cursussen verzorgt. Aha: ik had dus financieel belang bij het register! Maar dat zijn ehbo-cursussen, die ik zelf moet geven om mijn eigen kennis op peil te houden. Ik ga echt geen initiatief starten om er vervolgens via de achterdeur geld aan te verdienen. Jongens, hou op zeg.”
De tegenstanders roepen ook dat door het register het lerarentekort zal toenemen. Omdat onbevoegde leraren straks niet meer voor de klas mogen staan. “Maar dat register werkt in de praktijk als stimulans om die onbevoegden scholing te laten volgen en hen een bevoegdheid te laten halen. Echt, onbevoegde collega’s worden niet zomaar het onderwijs uitgezet. Integendeel: ze krijgen nu juist de kans om een bevoegdheid te halen. Wie wil dat nu niet?”
De beide leerkrachten schreven een aanbevelingsbrief over het register aan de Eerste Kamer. Ze zijn echter op hun website geen petitie gestart, wat tegenstanders wel gedaan hebben. “De tegenstanders schermen met enorme aantallen ondertekenaars”, zegt De Vos. “Maar het probleem is dat je niet kunt controleren of dat inderdaad allemaal leraren zijn. Dat kunnen wij zelf ook niet, dus daarom beginnen we niet aan zo’n petitie.”
De tegenstanders van het register reageren vaak ook nogal fel. Waar komt die felheid toch vandaan? “Het kan de werkdruk zijn”, zeggen De Vos en Kinket-Memel. “Leraren werken vaak vijf dagen per week, in volle klassen. Ze zijn om acht uur ‘s ochtends al op school en hebben het de hele dag hartstikke druk. Dan wordt zo’n lerarenregister gezien als iets dat er ook nog bij komt: iets waar ze tijd in moeten steken. Maar echt, dat valt mee. En je kunt ook zo veel rechten aan dat register ontlenen.”
Tegenstanders: verdiep je eens in het register, is de boodschap van Kinket-Memel en De Vos. “Je hoeft het niet met ons eens te zijn, maar laat dan in elk geval weten waarom. Houd op met alleen maar roepen dat je tegen bent, en praat mee. Dan kunnen we er met elkaar een nog beter register van maken. Samen staan we sterk.”

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.