• blad nr 20
  • 17-12-2016
  • auteur D. van 't Erve 
  • Idee

 

Juf helpen met feest en bijles is ‘te gek’

Bij leerkracht Sefalta Thakoerdin (27) spijkeren leerlingen elkaar bij in masterclasses voor of na schooltijd. Ook regelen ze zelf alles rondom feesten, van de uitnodigingen tot de versiering in de klas.

Tekst Daniëlla van ’t Erve Beeld Rob Niemantsverdriet
In de drukke winterperiode vorig jaar vroeg Sefalta Thakoerdin, leerkracht van groep 7 op basisschool de Barkentijn in Rotterdam, zich af waarom ze eigenlijk alles zelf aan het doen was. “Wat nou als leerlingen in een commissie mogen bepalen hoe het thema Sint of Kerst in de klas wordt ingevuld en dat ook zelf gaan regelen?”, bedacht de bevlogen leerkracht die deelneemt aan de Erasmus Excellentie Leergang, waarmee de gemeente onderwijsinnovatie wil stimuleren. Haar klas reageerde enthousiast op het plan. “Van de twintig kinderen wilden er wel zeventien in de commissie. Dat is natuurlijk te veel, dus mochten ze solliciteren naar een plek.”
Ze besprak met de kinderen de functies zoals voorzitter en notulist, hoe ze een goede brief konden schrijven en wat een sollicitatiegesprek inhoudt. “Ze hangen dan echt aan je lippen, fantastisch, zo is een taalles dus echt niet saai. Het zet ze bovendien aan het denken over waar ze goed in zijn. Ik heb zulke mooie brieven ontvangen. En leerlingen kwamen zelfs in een colbertje compleet met stropdas op gesprek.”

Thee met koekjes
De twee leerlingen die Thakoerdin selecteerde voor de commissie, mochten vervolgens de andere drie leden bepalen. “Het mooie is dat van vriendjespolitiek geen sprake bleek”, vertelt ze. “Ze keken echt naar waar een klasgenoot goed in is en waar ze behoefte aan hebben. Een meisje werd bijvoorbeeld aangenomen omdat ze zo creatief is en veel leuke ideeën zou kunnen inbrengen voor de knutsels.”
De commissie start ongeveer drie weken van te voren met wekelijkse vergaderingen na schooltijd. De leerlingen nemen zelf koekjes mee en Thakoerdin zorgt dan voor de thee. “Ze vinden het te gek. Ze bespreken wat er moet gebeuren en zetten waar nodig de rest van de klas in voor hand en spandiensten, zoals het zoeken van kleurplaten of het schrijven van een stukje voor de schoolkrant. Alleen als ze er echt niet zelf uitkomen, mogen ze bij mij aankloppen.”
Het eerste feest was zo’n succes dat al snel nieuwe kindercommissies volgden, van een Koningsdag- tot Paas- of kampcommissie. Ook veel collega’s namen het idee over. “Kinderen raken veel meer betrokken bij het onderwijs”, verklaart ze. “Ze weten zelf het beste welke activiteiten ze leuk vinden om te doen, dus betere ideeën kun je je als leerkracht niet wensen. Door in de lessen als rekenen of taal bij het thema aan te sluiten, gaat de stof bovendien nog meer leven voor ze. Daarnaast scheelt het je gewoon een hoop werk.”

Masterclass
Het succes is voor haar het bewijs dat kinderen heel graag willen en ook kunnen leren. Thakoerdin: “Veel kinderen in de wijk Beverwaard kampen met achterstanden, maar dat betekent niet dat je ze moet onderschatten. Door ze aan te spreken op hun talenten, ze de verantwoordelijkheid te geven en de lat hoog te leggen, zie je de motivatie groeien.”
Zo bleek er voor een normale bijles maar weinig animo. Ze besloot de kinderen vanuit hun eigen expertise van elkaar te laten leren. “Veel leerlingen vinden het berekenen van de oppervlakte lastig, maar er zijn ook altijd een paar juist supergoed in”, legt ze uit. “Ik vroeg hen of ze als expert een masterclass van een kwartiertje wilden geven. De leerlingen waren meteen dolenthousiast.”
Na wat aanwijzingen over hoe ze een les konden aanpakken, maakten ze een inschrijflijst en opeens zaten er achttien leerlingen in de banken. “Vrijwillig, na schooltijd!”, benadrukt Thakoerdin. Ook de masterclass ‘Zoeken naar de persoonsvorm’ die om 8.15 uur werd gegeven, zat voor 90 procent vol. “Kinderen klopten al op de deur, zo graag wilden ze naar binnen. Geweldig toch! Ik probeer alle talenten aan bod te laten komen. Er is bijvoorbeeld ook al een masterclass ‘Dansen’ en ‘Stripfiguurtjes tekenen’ geweest. Het kost je als leerkracht niets extra’s sterker, als je klas zo warm loopt levert het juist heel veel energie op. Bovendien leren leerlingen er echt van. Grappig is dat ik mezelf vaak terug hoor. Een meisje begon gewoon ook met: ‘Goeiemorgen lieve kinderen, fijn dat jullie er zijn’. Dat is genieten hoor, haha.”

Bent u met iets bezig, of kent u iemand die in deze serie past, laat het dan weten via onderwijsblad@aob.nl

{citaatje}

Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.