- blad nr 20
- 17-12-2016
- auteur J. Poortvliet
- Redactioneel
‘Passend onderwijs is niet te volgen’
Op dit moment kan niemand aangeven hoeveel leerlingen extra ondersteuning krijgen, wat die ondersteuning inhoudt en waar ze plaatsvindt, concludeert de Onderwijsraad.
In een reactie schrijft staatssecretaris Sander Dekker dat er nu eenmaal ‘geen goede uitspraken kunnen worden gedaan over het effect van passend onderwijs’, omdat ervoor gekozen is ‘anders naar leerlingen te kijken en ze niet langer te labelen’.
De Onderwijsraad signaleert meer problemen bij passend onderwijs. Zo differentiëren leraren nog te weinig. En moeten pabo’s meer aandacht besteden aan omgaan met verschillen. Tot nu toe doet slechts iets meer dan de helft van de pabo’s dat.
Ook vindt de Onderwijsraad dat samenwerkingsverbanden een dekkend aanbod in hun regio moeten regisseren en aanjagen. Dat gebeurt nog te weinig, ook omdat er belangenconflicten zijn. Bestuurders van samenwerkingsverbanden zijn doorgaans ook bestuurder van een scholenvereniging of -stichting in dezelfde regio.