- blad nr 22
- 15-12-2001
- auteur R. Sikkes
- Redactioneel
Aob-peiling: leden vinden kleine scholen beter
Op de discussiesite van de AOb leidde het voorstel van OC&W tot verhitte debatten. "Als Hermans het onderwijs naar beneden wil halen, kan hij beter bouwvakkers aanstellen", vond P. ten Hoor, terwijl Paul Janssen veel milder reageerde. Volgens hem is charisma belangrijker net als affiniteit met het onderwijs maar een onderwijsbevoegdheid is lang niet altijd noodzakelijk.
Ook Ton Duif, voorzitter van de Algemene Vereniging van Schoolleiders, reageerde op de AOb-stelling. Hij wees erop dat veel scholen nu zonder directeur zitten, bijvoorbeeld door onduidelijke verantwoordelijkheden - wie is de baas: de directeur of het bestuur? Daarnaast zijn de arbeidsvoorwaarden beroerd: directies hebben weinig administratieve ondersteuning. Als daar wat aan gebeurt, zouden noodmaatregelen zoals het aanstellen van onbevoegde directeuren niet nodig zijn. Rob de Koning, hoofdbestuurder van de AOb, mengde zich ook in de discussie om te wijzen op nieuwe ontwikkelingen. Grote scholen of groepen van scholen kunnen best een directeur hebben die functioneert als vooruitgeschoven post van het bestuur (zonder bevoegdheid) en een onderwijskundig directeur, natuurlijk met bevoegdheid.
AOb-leden houden van klein, niet-leden hebben weinig moeite met groot. Dat is het wonderlijke resultaat van de peilingvraag op de AOb-site over grote en kleine scholen. Ruim tweehonderd mensen gaven hun mening over de vraag of grote scholen (1500 leerlingen en groter) slecht zijn voor het welbevinden van de leerlingen. Daarover blijken de opvattingen verdeeld, ongeveer evenveel zijn het daarmee eens of oneens. Vooral AOb-leden hangen aan een kleine school, bijna tachtig procent van de stemmende leden vindt de sfeer op grote scholen voor leerlingen slechter. Een overgrote meerderheid van niet-leden heeft daarentegen weinig moeite met grote scholengemeenschappen.
Nieuw discussiethema: Functiedifferentiatie
Vroeger had de school een conciërge, juffen en meesters en een directeur. Nu komen er allerlei assistenten en ondersteuners bij. Maar wat heeft een school nu echt nodig? De komende jaren krijgen scholen meer vrijheid om hun personeelsbestand vorm te geven. Wat moet er volgens u bij: een orthopedagoog of een klassenassistent? Een secretaresse of een onderwijskundige?
Nieuwe peilingvraag:
Minister Hermans en staatssecretaris Adelmund willen graag nog een periode doorgaan. Mogen ze nog eens vier jaar terugkomen?
Discussieer mee op www.aob.nl