- blad nr 22
- 15-12-2001
- auteur D. Hollander
- Redactioneel
Alleen verkleining van scholen is niet genoeg
Het onderzoek van Bank Street College werd gehouden in Chicago. Deze stad heeft in de periode 1990 tot 1997 honderdvijftig kleine scholen in het leven geroepen. De basisscholen mochten niet meer dan 350 leerlingen hebben, de high schools niet meer dan vierhonderd. De gevolgen zijn alleen maar positief. De leerlingen scoren beter op de toetsen, zijn vaker op school en er zijn minder voortijdige schoolverlaters. Het geweld op school - in de VS al veel langer een probleem dan in Nederland - is aanzienlijk afgenomen. Leraren en leerlingen kennen elkaar beter, wat een groter gemeenschapsgevoel tot gevolg heeft gehad.
Geen verloop
De gegevens lijken in tegenspraak met die in de nota School op maat, vorige maand door staatssecretaris Adelmund aan de Tweede Kamer gezonden. Daarin komen op grond van gegevens van de inspectie de scholen groter dan 1500 leerlingen het beste uit de bus: ze zijn verzorgder, veiliger en ook de prestaties zien er goed uit.
Het Amerikaanse onderzoek wijst er dan ook op dat alleen scholen verkleinen niet genoeg is. Schoolteam en bestuur moeten voor de start van de school de tijd hebben om een plan te maken van wat zij willen. Daar moet een beleid uit rollen waar het hele team achter staat. Met een duidelijke structuur en, ook voor leerlingen en ouders, zorgvuldig omschreven regels. Weinig of geen verloop in het hechte schoolteam en regelmatig contact met de ouders zijn eveneens factoren van belang. De leraren krijgen van de onderzoekers bovendien een pedagogische aanwijzing. In plaats van te klagen over het gebrek aan vaardigheden bij de leerlingen kunnen scholen beter een goed leerplan opstellen dat de leerlingen ondersteunt.
Kwetsbaar
Chicago voerde nog enkele andere maatregelen in. Als een kleine school niet binnen vijf jaar de gestelde doelen heeft bereikt, wordt zij opgeheven. Daarnaast is duidelijk geworden dat kleine scholen erg kwetsbaar zijn. Heel wat scholen werden gesloten omdat de directeur of leraren opstapten. De kleine school is dan ook niet de oplossing voor alle kwalen maar wel een belangrijke voorwaarde voor beter onderwijs, melden de onderzoekers.
Dat komt ook naar voren uit een Amerikaanse opiniepeiling van Public Agenda onder ouders en docenten van high schools. De grote meerderheid denkt dat kleine scholen beter zijn, zeker voor leerlingen met een achterstand. Maar slechts een klein deel geeft aan verkleining van scholen prioriteit. Zij zien meer in kleinere klassen, het aanhalen van de disciplinaire teugels en het verbeteren van de salarissen.