- blad nr 14
- 17-9-2016
- auteur J. van Aken
- Juridisch advies
Ondersteuners willen meer carrièrekansen
Bijna de helft van de oop’ers (47 procent) is dan ook niet tevreden met het loopbaanbeleid van zijn school. Ondersteuners geven vaak aan dat er alleen loopbaanbeleid is voor onderwijsgevend personeel. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Loopbanen ondersteunend personeel voortgezet onderwijs’ dat in juli 2016 gepubliceerd is door Arbeidsmarkt & Opleidingsfonds Voion. ITS Radboud Universiteit Nijmegen deed het onderzoek onder een kleine 1500 conciërges, ict-medewerkers, secretaresses en (technisch) onderwijsassistenten in het vo.
Oop’ers vragen om een opleiding/scholing en meer tijd en waardering om hun loopbaan vorm te geven. Een actieve en stimulerende leidinggevende en financiële ondersteuning spelen volgens ondersteuners ook een belangrijke rol. Benut en creëer daarom scholingsbudget voor ondersteuners en maak hierover afspraken in een persoonlijk ontwikkelingsplan, adviseren de onderzoekers. Oop’ers hebben volgens de cao jaarlijks recht op een persoonlijk scholingsbudget van 500 euro en 40 klokuren. ‘Overweeg daarnaast om op sector- of schoolniveau geld beschikbaar te stellen voor een ‘ondersteunersbeurs’, vergelijkbaar met een Lerarenbeurs.’
Een andere mogelijkheid is volgens de onderzoekers het creëren van functieniveaus zoals junior, medior en senior. Daarnaast signaleren zij dat het werk van onderwijsassistenten steeds complexer wordt. Daarom stellen ze voor ‘tussenfuncties’ in te stellen, zoals lesinstructeur, waarbij het salarisverschil tussen docent en ondersteuner kleiner is.