• blad nr 14
  • 17-9-2016
  • auteur K. Hagen 
  • Redactioneel

 

‘Schrijfvaardigheid op basisscholen kan veel beter’

Met het schrijfonderwijs is het niet goed gesteld. Taalkundigen Monica Koster en Renske Bouwer onderzochten waar het misgaat en hoe het beter kan. Teksten met elkaar bespreken werkt motiverend.

Waarom een onderzoek naar schrijfvaardigheid?
“Uit onderzoek van de Onderwijsinspectie bleek in 2010 dat slechts 30 procent van de basisschoolleerlingen in staat was een goede tekst te schrijven. Terwijl schrijfvaardigheid steeds belangrijker wordt. We schrijven heel de dag door e-mails, vullen formulieren in en vakken op school worden getoetst door middel van schrijven.”

Wat gaat er dan nu fout op basisscholen?
“Leraren vinden schrijfopdrachten meestal lastig te beoordelen. Vaak kijken ze naar spelfouten, want die zijn heel objectief. Maar hoe beoordeel je of een tekst begrijpelijk is of spannend. Ze missen inspirerende lessen.”

Hoe kun je het niveau dan opkrikken?
“We kwamen erachter dat teksten vaak als iets persoonlijks worden gezien, terwijl leraren zeiden dat het ontzettend motiverend werkt als leerlingen teksten met elkaar bespreken.”

Jullie bedachten een eigen methode Tekster.
“Ja, toen we wisten wat nodig was zijn we zelf een methode gaan maken. De methode hebben we twee jaar lang op 52 scholen door heel Nederland getest onder drieduizend leerlingen. Het bleek dat binnen vier maanden alle leerlingen uit groep 6, 7 en 8 anderhalf leerjaar vooruitgingen.”

Wat was precies de verandering?
“In de teksten zag je meer inhoud, ze waren langer en beter gestructureerd. Op de kladblaadjes die we analyseerden zag je eerst het hele verhaal al voluit staan en dan schreven ze dat nog een keer op. Met de methode stapten ze daar vanaf en dachten meer na over ideeën en argumenten. Het was ook leuk om te zien dat leraren na afloop meer vertrouwen hadden in hun eigen kunnen.”

Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.