• blad nr 9
  • 6-5-2000
  • auteur . Overige 
  • Column

 

Cornielje

Vrijheid geef je door¹. Op veel Publexborden hangt dezer dagen een poster met deze veelzeggende tekst. Op stations, bushaltes en in winkelstraten wordt het thema van bevrijdingsdag 2000 op deze wijze onder de aandacht gebracht. Ik hoop dat de affiches ook op school een prominente plek hebben gekregen.
Het is belangrijk jaarlijks de doden uit de Tweede Wereldoorlog te herdenken. De mannen en vrouwen die hun leven voor onze vrijheid hebben gegeven, hebben daar recht op. Ook de viering van de bevrijding dient jaarlijks plaats te vinden. Vijfenvijftig jaar na dato gaat het nog steeds iedereen, jong en oud, aan. Beseft moet echter wel worden dat er bijna niemand meer op school is die uit eigen ervaring iets over 4 en 5 mei 1945 kan vertellen. Daarom moeten wij in hun voetsporen treden en zelf lessen voor de toekomst trekken.
In het beginselprogramma van mijn partij komen begrippen als vrijheid, verantwoordelijkheid, verdraagzaamheid, sociale rechtvaardigheid en democratie voor. Die begrippen worden in dit politieke kader met elkaar verbonden. Vrijheid èn verantwoordelijkheid, voor liberalen horen die dus bij elkaar.
Ik vraag me af of het thema Vrijheid geef je door niet iets te vrijblijvend is. Kun je vrijheid simpelweg doorgeven of moet er meer voor gebeuren?
Hoe zou onze samenleving er uitzien als we onze grondwettelijk gegarandeerde vrijheden zouden moeten missen? Vrijheid van meningsuiting, vrijheid van godsdienst, vrijheid van onderwijs - het zijn voor ons vanzelfsprekende grondrechten. Het is onze verantwoordelijkheid ons in te zetten voor vrije godsdienstbeleving en voor vrije schoolkeuze en om te zeggen wat je wilt. We moeten beseffen dat deze en andere fundamentele rechten niet zonder slag of stoot zijn verworven en dat we de plicht hebben ze voortdurend te verdedigen. Ik vind het een taak van het onderwijs om zich hiermee bezig te houden en zich hiervoor in te zetten.
Het bevrijdingsthema had wat mij betreft daarom best iets dwingender gemogen. Het had een appel mogen doen op ons allen: Vrijheid, geef het door¹.

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.