- blad nr 9
- 6-5-2000
- auteur R. Voorwinden
- Redactioneel
Studiehuis
Renkema deed onderzoek onder twaalf scholen die vorig jaar al met het studiehuis zijn begonnen. Veel docenten verwachten dat de inhoudelijke veranderingen van het studiehuis, vooral de verzwaring van het programma, negatief uitpakken voor allochtone leerlingen. Deze leerlingen zouden, onder andere door hun taalachterstand, meer moeite hebben met leren. Aan de andere kant kunnen de didactiek van het studiehuis en de ruimte voor individuele begeleiding juist gunstig zijn voor de allochtone leerlingen. Om de nadelen van het studiehuis voor deze groep op te heffen moet er volgens de leraren dan ook extra aandacht worden geschonken aan begeleiding.
renekema vond geen aanwijzing dat allochtonen zich door het studiehuis laten afschrikken en voor een lagere vorm van voortgezet onderwijs kiezen.
Renkema vond geen aanwijzingen dat allochtonen zich door het studiehuis laten afschrikken en voor een lagere vorm van voortgezet onderwijs kiezen.