• blad nr 9
  • 6-5-2000
  • auteur R. Voorwinden 
  • Redactioneel

 

Zeuren van leraren werkt als boemerang

Leraren dragen via de media zelf bij aan het negatieve imago van hun vak. Dat blijkt uit het onderzoek Onderwijs in het nieuws¹ dat is uitgevoerd door de Vrije universiteit in Amsterdam.

De onderzoekers analyseerden, in opdracht van het ministerie van Onderwijs, hoe in de media tegen leraren en werken in het onderwijs wordt aangekeken. Daartoe analyseerden de wetenschappers de toon en de inhoud van ruim driehonderd artikelen die eind 1998, begin 1999 verschenen in de landelijke dagbladen, Het Onderwijsblad en het Schooljournaal. De onderzoekers turfden of het onderwijs en de leraren in die berichten werden gesteund of bekritiseerd en keken welke kwalificaties er in de berichten aan het onderwijs werden toegeschreven.
De uitkomst van het onderzoek leert - niet verrassend - dat het slecht gesteld is met het imago van de leraar. Er duiken in de berichten namelijk regelmatig weinig vleiende kwalificaties over het leraarschap op, zoals Œstoffig¹. Een opvallende bevinding is wel dat leerkrachten in de media van alle kanten steun krijgen. De enige kritiek op docenten is af en toe afkomstig van de journalisten zelf, maar in hun verhalen wenst verder iedereen de leerkrachten het beste toe, ook politici.
Opmerkelijk is dat de politiek, met minister Hermans voorop, de indruk weet te vestigen eveneens sympathiek te staan tegenover de leraren, hogere salarissen en betere arbeidsvoorwaarden¹, zo schrijven de onderzoekers in hun eindverslag. ŒHet gaat dus slecht met de leraren, hoewel ze in de berichten in de media eigenlijk geen tegenstanders hebben.¹ Daardoor zouden de lezers wel eens kunnen gaan denken dat die leraren zeurpieten zijn die hun problemen aan zichzelf te wijten hebben.
De onderzoekers hebben wel begrip voor de vaak klagerige opstelling van leraren. ŒDe overheersende indruk dat het slecht gaat met de leraren, dat de salarissen aan de lage kant zijn en de werkdruk hoog is, wordt wellicht deels veroorzaakt door de tactiek om medelijden van het ministerie te wekken.¹ En dat natuurlijk in de hoop dat medelijden uiteindelijk een betere cao oplevert. ³Maar daarmee onderschatten de leraren het belang van een sterk imago van hun beroep², zegt onderzoekster May-May Meijer. ³Misschien moeten ze wat meer aan dat imago en wat minder aan hun salaris denken.²
Het ministerie van Onderwijs wil de uitkomsten van het onderzoek onder andere gebruiken om te zien of de campagne ŒLeraar, elke dag anders¹ resultaat oplevert. ³Het imago van leraren en de aantrekkelijkheid van het beroep worden deels bepaald door hoe de media hierover schrijven², verklaart woordvoerder Wil Tiemeijer. ³Een mogelijk effect van de campagne zou kunnen zijn dat de publiciteit over het leraarschap in de loop der tijd positiever wordt.²

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.