- blad nr 9
- 6-5-2000
- auteur R. Voorwinden
- Redactioneel
Pabošs starten allochtone promotieteams
Volgens de pabošs zijn er in het basisonderwijs snel meer allochtone leerkrachten nodig om leerlingen voor te bereiden op de multiculturele samenleving. Verder moeten allochtone leraren de, zoals de pabošs het noemen, monocultuur op witte scholen doorbreken.
De allochtone studenten in de promotieteams moeten de pabošs ook helpen om hun eigen onderwijs meer multicultureel te maken, zegt Carola Eijsenring van Palet, een steunpunt voor multiculturele ontwikkeling dat bij de promotieteams betrokken is. ŗDe allochtone studenten aan de pabošs zijn ervaringsdeskundigen en kunnen meepraten over de introductie en studiebegeleiding van allochtonen aan de pabo.˛ De ervaringsdeskundigen weten ook op welke punten het onderwijs aan de pabošs nog zou kunnen worden verbeterd voor allochtone studenten, en kunnen als coach optreden voor hun nieuw geworven medestudenten.