• blad nr 9
  • 6-5-2000
  • auteur R. Voorwinden 
  • Redactioneel

 

Pabošs starten allochtone promotieteams

Vijf pabošs in Noord-Brabant hebben promotieteams van allochtone studenten in het leven geroepen. De teams moeten allochtone scholieren naar de pabo lokken en gaan daartoe studievoorlichting geven op middelbare scholen, in jongeren- centra en in moskeeën.
Volgens de pabošs zijn er in het basisonderwijs snel meer allochtone leerkrachten nodig om leerlingen voor te bereiden op de multiculturele samenleving. Verder moeten allochtone leraren de, zoals de pabošs het noemen, monocultuur op witte scholen doorbreken.
De allochtone studenten in de promotieteams moeten de pabošs ook helpen om hun eigen onderwijs meer multicultureel te maken, zegt Carola Eijsenring van Palet, een steunpunt voor multiculturele ontwikkeling dat bij de promotieteams betrokken is. ŗDe allochtone studenten aan de pabošs zijn ervaringsdeskundigen en kunnen meepraten over de introductie en studiebegeleiding van allochtonen aan de pabo.˛ De ervaringsdeskundigen weten ook op welke punten het onderwijs aan de pabošs nog zou kunnen worden verbeterd voor allochtone studenten, en kunnen als coach optreden voor hun nieuw geworven medestudenten.

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.